Jak ničí voda Benátky
V posledním týdnu byly přístavy na severu Jadranu několikrát zaplaveny vodou a to až na úroveň, která nemá obdoby. Týká se to i Benátek, které trpí pod mořskou hladinou. Proč k tomu dochází?
Plachta Code 0 vznikla při závodě Whitbread, který byl předchůdcem dnešního Volvo Ocean Race. Šlo o reakci na restrikce v pravidlech, které se týkaly vybavení plachtami. Pochází tedy ze závodního...
Na kurzech se obvykle učí, že pro refování hlavní plachty je třeba jet proti větru, nebo alespoň takovým kurzem, při kterém je možné vypustit hlavní plachtu tak, aby flatrovala. To ale bude...
Jedno extrémní jugo je pryč, na druhé se pobřeží Jadranu chystá. Poslední dva dny byly v Chorvatsku mimořádně divoké. Stále nám ale chyběla informace o největší změřené rychlosti větru. Část...
Ondra Vachel nám poslal kratší článek a pár fotografií z maríny Portorož, která se celá ocitla v bouřlivém jugu pod vodou. Snímky vznášejí i otázku, jak vysoko je třeba uložit jachtu...
Bouřlivé jugo na Jadranu se zapíše do historie nejvyšší změřenou vlnou. Výška vlny byla zaznamenána na majáku Sv. Andrija, který leží 7 mil západně od Dubrovniku.
Na Jadranu fouká nejlepší jugo letošního roku. V Dubrovniku naměřili 76 uzlů a podle zpráv meteorologů je to jen rozcvička. V zátoce Lapad v Dubrovniku se snaží větru odolat...
Před rokem 8. listopadu došlo ke srážce tankeru Sola TS s norskou vojenskou fregatou Helge Ingstad před Sture Terminal v místě, kde je navíc provoz řízen. Moderní vojenská loď šla po kolizi ke dnu. Jak může k podobné nehodě dojít, když na vše dohlíží mnoho párů očí a...
Úterý a středa budou v Chorvatsku a v západní části Středomoří až po Pyreneje ve znamení extrémního počasí. Tlaková níže nad Tyrhénským mořem vyvolá v Chorvatsku extrémní jugo s poryvy přes 60 uzlů a s vlnami o výšce přes 5 metrů. V západním Středomoří to bude...
České duo Jaromír Popek a Tomáš Jonáš Janda dokončují vývoj i výrobu prvního prototypu výjimečného katamaránu IC36. Jde o plavidlo, které společnost plánuje vyrábět v České republice. Katamarán právě prochází certifikací a oficiálně bude uveden na trh na jaře 2020. Objednávat lze již nyní s...
Skotský turista na ostrově Reunion je už týden nezvěstný. Mnoho šancí bych mu ale nedával. Rybáři chytili žraloka tygřího, v jehož útrobách byla nalezena ukousnutá mužská ruka se snubním prstenem, který dle popisu připomíná ruku skotského ženáče.
Včera jsme spolu s Igorem Piňosem uspořádali přednášku o námořním právu. Na přednášce zazněla i jedna samozřejmost, kterou však mnozí opomíjejí. Týká se zodpovědnosti kapitána lodi. Je to velmi jednoduché, ale je třeba to stále připomínat.
Chcete se vydávat na dlouhé plavby a přemýšlíte, jaká by vaše loď měla být? Co má mít a co mít musí? Kde jsou její nejslabší body a jak je odstranit? Achillovou patou většiny dnešních jachet je kormidlo. Jaké má být, aby riziko poškození bylo minimální?
Příběh se šťastným koncem mohl snadno skončit tragicky. Alarmující je, jakou maličkostí začal, jak snadno se může přihodit vlastně každému. Zároveň ukazuje, že je snadné riziku předcházet. Obvykle by stačilo, mít připravený telefon.
O tom, že krásné pobřeží chorvatských ostrovů nezůstane ušetřeno výstavby, bylo jasno už mnoho let. Dlouho byl klid, pomineme-li z celkového pohledu nevelkou výstavbu místních. Nyní to ale vypadá, že se do toho konečně napřely ty správné síly, které mají páky na nejvyšších místech. První...