Umíte refovat na zaďák?
Na kurzech se obvykle učí, že pro refování hlavní plachty je třeba jet proti větru, nebo alespoň takovým kurzem, při kterém je možné vypustit hlavní plachtu tak, aby flatrovala. To ale bude znamenat nutnost vyostřit proti silnému větru s plnou plachtou na stěžni.
Zmatek, flatruje plachta, mlácení ráhna. Je třeba si uvědomit, že napadne-li nás refovat na stoupačku v 16 uzlech větru (plujeme-li rychlostí 6 uzlů, pocitově jde o rychlost větru přes 20 uzlů), na zadní vítr se do pocitově stejného větru dostaneme při stejné rychlosti lodě až ve 26 uzlech rychlosti větru. Pokud v tu chvíli vyostříme, abychom zarefovali, bude nám foukat zdánlivý vítr přes 30 uzlů . Vše bude výrazně divočejší. Navíc při plavbě na zaďák budeme mít genu nejspíše na pni na motýla a vše by bylo třeba před refováním demontovat, nebo genu sbalit.
My se tedy podíváme na to, jak plachtu refovat na zadní vítr. Gena zůstane kde je, plujeme dále na zaďák a refujeme. Není to nic složitého. Klasická hlavní plachta, která se nerefuje jen jedním lanem, je pro takové refovaní ideální.
Přitáhneme topenantou ráhno vzhůru tak, aby zadní část plachty ztratila výkon. Dále povolujeme výtah hlavní plachty a stahujeme dolů přední lem. Zároveň postupně dotahuje refovací lanko vedoucí přes oko v plachtě na ráhno. Jde o to, aby se nám plachta nedostala mezi vanty.
Jakmile máme přední lem povolen tak, že oko v lemu zahákneme za hák na goosenecku, dotáhneme výtah podle potřeby. Dále dotáhneme refovacím lanem zadní lem, aby plachta byla správně napnutá. Nakonec povolíme topenantu.
Je to snadné a rozhodně mnohem příjemnější, než poskakovat u stěžně při plavbě proti větru a vlnám.
10335
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?