Moderní jachty jsou extrémně široké na zádi. To je velký problém při zajíždění zádí k molu. Rohy na zádi jsou zranitelné a běžně umístěné fendry nepomáhají, protože se při zajíždění odvalí. Jak situaci řešit?
Je ještě čas vyplout? Jaké má podzimní plavba výhody, případně samozřejmě i nevýhody? Je už sezóna za námi, nebo jsme v její druhé polovině?
Ztroskotání, které skončilo se zničenou lodí na břehu ostrova Cres. Jak k nehodě došlo? Jaké chyby se staly a čeho se vyvarovat, aby se nic podobného již neopakovalo?
Víkend na Jadranu (a nejen tam) bude větrný. Slabší jugo se rozfouká již dnes, to nejhorší ale přijde až koncem víkendu.
Právě jsme vypsali atraktivní jarní plavbu po egejských ostrovech. Z Lavrionu poblíž aténského letiště až na samý východ Egeje na Kos, respektive poblíž ležící Kalymnos.
Nejhezčí pohled na souostroví Kornati je z výšky. Labyrint ostrovů, vlny do daleka se táhnoucích kopců, dlouhé podzimní stíny, které nás v nejbližších měsících čekají.
Při navigaci samozřejmě kromě jiného počítáme s naší rychlostí, časem a vzdáleností, kterou chceme uplout. Často potřebujeme rychle spočítat, jak dlouho nám bude plavba trvat, nebo jakou uplujeme vzdálenost za daný čas. Pro ulehčení těchto...
Jak se vyhnout nebezpečí zachycení mooringu příďovým propelerem? Jedna možnost, je nepoužívat ho, jsou ale situace, kdy si nepomůžete. Jak tedy na to?
Proč na přídi offshore jachet vídáme několik rolfoků, několik kosatek, nebo jen několik stěhů? Proč jsou dvě kosatky lepší než jedna? Stojí za to investovat do vnitřního předního stěhu?
Vyvážené kormidlo má jasnou výhodu v tom, že se s ním nemusíte při vedení lodi prát. Příliš vyvážené kormidlo však má i jednu velkou nevýhodu.
Plujete na otevřeném moři. Na nebi jsou dlouhé řady kumulů a vítr kolísá nahoru a dolů. Kde najdete silnější vítr a jakým místům se vyhnout?
Nedávno jsem popsal navigační metody, které jsme používali v polovině devadesátých let minulého věku na jachtě Šárka. Byly primitivní. I chyba byla řešením. Dnes se na palubu Šárky vrátím ještě jednou. Tentokrát se podíváme na motorizaci...
Přístav Kaprije jistě mnozí znají. Dvě mola, celkem pro 15 – 20 lodí. A cca stejný počet kotevních bójí. Dříve se zde stálo na kotvě, ale to se dnes už nesmí.
Přijedete na charter, máte novou loď. Je hezká, voňavá, dokonce grill v kokpitu…Jen jednu věc nemůžete najít…
Je pro funkci autopilota důležité, jak mám nastavené plachty? Myslím, jestli jsou dobře vytrimované. Autopilot přeci nastavení plachet nebere v úvahu, že? Mělo by mu být jedno, jestli jsem je nastavil jako zdatný olympionik, nebo jako přes...
Přibíráte charterovou jachtu, toaleta funguje, to ale neznamená, že nemůže být ucpaný fekální tank. Pokud by tomu tak bylo, zaplatíte při vracení jachty za čištění tanku nejméně 150 EUR. Ať už je vina na vás, nebo nikoli. Jak zjistit, že je...
Je to snadnější, než si mnozí myslí. Nehledejte číslo na webu, ani nepoužívejte konstantu π. Zamyslete se a výsledek vám vyjde v námořních mílích.
Vypadá to výborně, ale mě by z toho šlak trefil. Mapový plotter Axiom od Raymarine. Příliš se mi nedaří tuto bestii zapnout. Nakonec jsem sice vždy zvítězil (zatím), ale že by to bylo tak snadné, jako zmáčknout červené gumové tlačítko, to...
Vidíte jachtu nasedlou na dno a chcete ji pomoci uvolnit. Nejlepší je náklon jachty výtahem z vrcholu stěžně. Často je ale postup špatný.
Bóje na moři potkáváme neustále. V některých zemích jich je plno (například Finsko), jinde s nimi šetří (s jistou dávkou zobecnění je možné říci, že cestou na jih jejich množství klesá). Víte, co vlastně znamenají?