Zodpovědnost kapitána
Včera jsme spolu s Igorem Piňosem uspořádali přednášku o námořním právu. Na přednášce zazněla i jedna samozřejmost, kterou však mnozí opomíjejí. Týká se zodpovědnosti kapitána lodi. Je to velmi jednoduché, ale je třeba to stále připomínat.
Začneme z jiné strany. Znám skippery jachet (nejméně jednoho), kteří si před plavbou nechají od kamarádů podepsat papír, že jsou na palubě na vlastní odpovědnost a že skipper za ně nezodpovídá.
Krásný papír, datum, podpisy, razítko. Jeho hodnota je však podobná, jako hodnota Rudého práva v prosinci 1989.
Zde je třeba říci, že kapitán lodi je zodpovědný za loď a za posádku. Bez výjimky! Podpisy na cáru papíru na tom nic nezmění. Jste odpovědní a basta.
Jste zodpovědní když spíte a najedete na mělčinu, jste zodpovědní, když vám někdo spadne přes palubu, jste zodpovědní, když vám charterovka dala málo záchranných vest, když jsou na palubě drogy (i když nejsou vaše) a jste zodpovědní i tehdy, když vaše bujaře slavící posádka znečistí vedle stojící motorák za 100 mega.
Zodpovědnost je zkrátka vždy na vás. Je to váš džob a vy jste si ho vybrali. Podle toho se musíte chovat. Sám k sobě, i k posádce.
4703
Související články
Jak se stát důvěryhodným v očích posádky
Jak se stát důvěryhodným v očích posádky
Začínající skippeři často bojují s tím, že jsou v očích posádky stejně důvěryhodní, jako Andrej Babiš bojující za chudé. Co udělat proto, aby posádka více důvěřovala mým schopnostem?
Poprvé na charter, deset rad
Poprvé na charter, deset rad
Na jaře se chystáte na kurz jachtingu a po jeho absolvování se chcete vydat na svou první charterovou plavbu. Nejspíše s rodinou, s přáteli. Máme pro vás několik rad. Jedna z nich je důležitá již nyní.
Pozor na zodpovědnost kapitána!
Pozor na zodpovědnost kapitána!
Každý, kdo vyplouvá s lodí jako kapitán, přijímá odpovědnost za vše, co se s lodí a osobami na ní bude dít. Tato odpovědnost je jasně zakotvená v námořních zákonech a nelze se z ní žádným způsobem vyvázat!!