Zodpovědnost kapitána
Včera jsme spolu s Igorem Piňosem uspořádali přednášku o námořním právu. Na přednášce zazněla i jedna samozřejmost, kterou však mnozí opomíjejí. Týká se zodpovědnosti kapitána lodi. Je to velmi jednoduché, ale je třeba to stále připomínat.
Začneme z jiné strany. Znám skippery jachet (nejméně jednoho), kteří si před plavbou nechají od kamarádů podepsat papír, že jsou na palubě na vlastní odpovědnost a že skipper za ně nezodpovídá.
Krásný papír, datum, podpisy, razítko. Jeho hodnota je však podobná, jako hodnota Rudého práva v prosinci 1989.
Zde je třeba říci, že kapitán lodi je zodpovědný za loď a za posádku. Bez výjimky! Podpisy na cáru papíru na tom nic nezmění. Jste odpovědní a basta.
Jste zodpovědní když spíte a najedete na mělčinu, jste zodpovědní, když vám někdo spadne přes palubu, jste zodpovědní, když vám charterovka dala málo záchranných vest, když jsou na palubě drogy (i když nejsou vaše) a jste zodpovědní i tehdy, když vaše bujaře slavící posádka znečistí vedle stojící motorák za 100 mega.
Zodpovědnost je zkrátka vždy na vás. Je to váš džob a vy jste si ho vybrali. Podle toho se musíte chovat. Sám k sobě, i k posádce.
5196
Související články
Jak se stát důvěryhodným v očích posádky
Jak se stát důvěryhodným v očích posádky
Začínající skippeři často bojují s tím, že jsou v očích posádky stejně důvěryhodní, jako jako obhajující se Turek. Co udělat proto, aby posádka více důvěřovala mým schopnostem?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Jak daleko je pomoc, když ji potřebujeme?
Situace je vážná, nebo dokonce kritická. Vítr zvedá vlny i v zátoce, s jachtou smýká z boku na bok, břeh se nebezpečně blíží. Na lodi panika, není jiné řešení než zavolat o pomoc. Je pomoc na dosah?
Poprvé kapitán
Poprvé kapitán
Tolikrát jste absolvovali plavbu v posádce s kamarády, že přeci nemůže být žádný rozdíl, pokud tentokrát pojedete jako kapitán. Nebo to tak není? Jak jiné je být kapitánem?