Peklo a ráj Thajska (2. díl) středa 30. října 2024 Peklo a ráj Thajska (2. díl) Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Znáte vítr na Jadranu Znáte vítr na Jadranu středa 30. října 2024 Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...
Vypsali jsme kurzy trimu Vypsali jsme kurzy trimu úterý 29. října 2024 Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.
Peklo a ráj Thajska (1. díl) Peklo a ráj Thajska (1. díl) úterý 29. října 2024 Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už...
Mladý ostrov vylétl z hnízda Mladý ostrov vylétl z hnízda úterý 29. října 2024 Tento mladý ostrov, který je stále ještě ve svém migrujícím stádiu, potkal Radek Ivan nedaleko Igrane, Je to ještě děcko, přesto Otesánek narostl do rozměrů 3 x 3 metry. Podle předběžných šetření...
Proč je ve výši jasno a v níži zataženo? Proč je ve výši jasno a v níži zataženo? úterý 29. října 2024 Proč jsou v tlakové níži těžká mačna a déšť, zatímco ve výši panuje pěkné slunné počasí?
Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku Matěj Novák, jak to chodí v charteru v Chorvatsku pondělí 28. října 2024 Česká charterová společnost Yacht Club Praha sídlí v maríně Mandalina v chorvatském Šibeniku. Povídali jsme si s šéfem charterovky Matějem Novákem například o tom, jaké to je...
Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky? Proč nejsou na lodi náhradní pneumatiky? pondělí 28. října 2024 Co dělat, když vás zastihne bouře na nechvalně proslulém ostrově Goli otok, nám napsal David Španěl.
Největší noční nepřítel Největší noční nepřítel pátek 25. října 2024 Co je pro noční hlídku v kokpitu největší nepřítel? Víte co odrovná muže za kormidlem na následující čtvrthodinu?
Jak moc si prodloužíte plavbu? Jak moc si prodloužíte plavbu? pátek 25. října 2024 Plujete kurzem přímo na cíl. To je to nejlepší, co můžete udělat. Jak moc se prodlouží vaše plavba, pokud kormidelník nebude držet přesný kurz, nebo dokonce budete muset křižovat proti větru?
Umíte spočítat výšku hladiny za přílivu? Umíte spočítat výšku hladiny za přílivu? čtvrtek 24. října 2024 Plujete v přílivových vodách. Potřebujete spočítat výšku hladiny nad mělčinou, kterou musíte přejet. Postup je snadný.
Co je meltemi a proč být ostražitý Co je meltemi a proč být ostražitý čtvrtek 24. října 2024 Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
Vítr dovnitř, nebo ven? Vítr dovnitř, nebo ven? středa 23. října 2024 Krásný den s oblohou plnou kumulů. Bude foukat dovnitř do oblaku, nebo ven z oblaku? Je to celkem rozdíl a předpověď počasí vám ho neřekne. A jak se vítr změní, když oblak zmohutní a začne z něj pršet?
Jaké kleště přestřihnou vant? Jaké kleště přestřihnou vant? úterý 22. října 2024 Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...
Lokální větry ve Středomoří Lokální větry ve Středomoří úterý 22. října 2024 Ve Středomoří nefouká severozápadní vítr, ale mistral. Nefouká jihovýchod, ale scirocco. Není to východní vítr, ale levante. A tak bychom mohli pokračovat dále. Znalost lokální terminologie je ve Středomoří nezbytná...