Danajský dar
Geodetická fakulta v Záhřebu dostala od EU dotaci na koupi motorového člunu Mirakul 30 pro vědecké účely. Takový dar/nedar, protože víte, na kolik vyjdou provozní náklady? A nyní je z toho navíc kauza. Kampaň, řeklo by se…
Děkan záhřebské fakulty Almin Đapo má hlavu v dlaních. Snaží se dělat pro školu jen to nejlepší… Proto například před pár lety koupil pro ústav Land Rover Discovery. Na terénní průzkum… Když se ukázalo, že pracovníci se v terénu bez nablýskaného automobilu obejdou a vůz stál opuštěný na nádvoří univerzity, přiklepl ho děkan profesoru Bošku Pribičevićovi, jehož paní sháněla něco bezpečného na cestu s dcerkou do školky...
A nyní ta motorová jachta. Pro geodetickou fakultu nezbytnost. A navíc nebyla drahá, jen 79 000 EUR. Loď se podařilo koupit za výhodných podmínek děkanem vyjednaných od firmy Grginich jahte d.o.o. Celou částku zaplatila EU. Jednalo se o člun pro vědecké využití…
Protože roční údržba podobné vědecké lodě není levnou záležitostí, rozhodl se šikovný děkan pro mimořádně chytré řešení. Jachtu nabídl k pronájmu firmě Grginich Mirakul (podobnost s Grginich jahte je čistě náhodná), která ji nabízela k charteru na svých internetových stránkách za 3400 EUR na týden. Chtěl tímto způsobem fakultě uspořit náklady s provozem a servisem vědeckého plavidla.
Jenomže…
Jenomže se do toho začal někdo se špatnými úmysly s..t. Vynikající strategie, kterou pohřbila lidská závist. Fakulta mohla mít loď, provozní náklady zaplacené a možná by zbyl čas i na nějaké to bádání. Do věci ale začaly strkat nos novinářské hyeny, orgány činné v nejrůznějších řízeních, a dokonce i Brusel. Že prý byly porušeny podmínky dotace a že je třeba peníze vrátit...
To je důvod, proč nevinný člověk, jako je Almin Đapo, teď sedí s hlavou v dlaních a zoufá si. Přitom se jednalo o jeho nejlepší projekt…
Aktualizace článku
Podle posledních informací ze zákulisí se připravuje vznik Evropského výboru na obranu nespravedlivě stíhaných. Horkým kandidátem na předsedu je Andrej Babiš. Almin Đapo by mu prý měl krýt záda z pozice místopředsedy pro vědu a výzkum.
831
Související články
Podmořské kabely jsou tepny naší civilizace. Hlídá je někdo?
Podmořské kabely jsou tepny naší civilizace. Hlídá je někdo?
Nedávné sabotáže na plynovodu North Stream či podmořském kabelu mezi Norskem a Špicberky zdůraznily téma ochrany podmořských kabelů mezi Evropou a Spojenými státy, jejichž funkčnost a bezpečnost jsou zcela zásadní pro každodenní běh naší civilizace. Měly by se na jejich ochraně podílet firmy, které z nich nejvíc profitují?
Konec skládkování a spalování lodních vraků v Evropě
Konec skládkování a spalování lodních vraků v Evropě
V Evropské unii každoročně „skončí životnost“ asi 30 tisícům lodí, což obnáší zhruba 230 tisíc tun kompozitního odpadu. Chybějící koncepce nakládání s tímto odpadem dosud vede k volbě nejsnazších řešení - skládkování a energetického využití, což je eufemismus pro spalování. Nyní sdružení Evropský lodní průmysl (EBI) zveřejnilo záměr ukončit dosavadní praxi a v roce 2030 chce mít zavedená jasná pravidla pro recyklaci vyřazených plavidel.
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Závazky k omezení emisí produkovaných lodní dopravou, které přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO), jsou podle mnohých málo ambiciózní a je z nich patrná snaha řešení spíše odkládat. Zhruba 84 procent lodní dopravy prochází přístavy v Evropě, Číně a Spojených státech. Pokud by tyto země nastavily přísná emisní pravidla pro připlouvající lodě, odvedly by za pár let práci, na kterou si IMO vyhradila celá desetiletí. Tvrdí to nová zpráva Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E).