Pozor na hmotnost na katamaranu
Vícetrupé jachty vás lákají kvůli rychlosti? Potom si dejte dvojnásob pozor, co vše si na palubu berete a jak (ne)zbytné věci na lodi rozložíte. Vliv na plavební vlastnosti je významný.
Relativně úzké trupy, v porovnání s jednotrupými jachtami, jsou více náchylné na přidanou hmotnost.
V minulosti byly nejen závodní, ale i turistické katamarany lehčí než srovnatelně dlouhé jednotrupé jachty. Nízká hmotnost byla jedním z důvodů, proč dosahovaly vyšších rychlostí. Trupy byly štíhlé, což bylo při nižší hmotnosti dostatečné. Pokud jsme však přidali k hmotnosti další tunu, výrazně se to projevilo, trupy se více zanořily, rychlostní potenciál se vytrácel.
Moderní turistické katamarany si už svým výtlakem s jednotrupými jachtami nezadají. Přesto je stále dobré uvažovat o tom, co vše na palubu přidáme a především, kam náklad umístíme.
Často plníme podpalubí cokdyby věcmi. Tím, co by se mohlo hodit, kdyby… Výsledkem je zbytečně těžká jachta a s tím související horší výkony. Zbavit se takových zbytností vyžaduje odhodlání a pevnou vůli. Někdy i bsenci některých rodinných příslušníků.
Rozložení hmotnosti
Kromě toho, že na palubu často taháme zbytečnosti, je tu ještě jeden důležitý faktor. Rozložení hmotnosti. Samozřejmostí je rovnoměrné rozložení pravolevé. Každému je jasné, že není možné naložit vše jen na pravobok (nebo levobok).
Důležité je ale také rozvržení hmotnosti v předozadním směru. Respektive její stažení co nejvíce ke středu, tedy k těžišti. Zde se znovu projevují štíhlé konce plováků.
Uvedeme si příklad. V přídích katamaranů jsou velké volné prostory, které si říkají o zaplnění. Pokud je ale zatížíme, příď se bude ve vlnách mnohem více zanořovat pod hladinu, katamaran se bude houpat v předozadním směru. Malý výtlak na přídi si s nákladem hůře poradí než na jednotrupé jachtě.
Podobné je to samozřejmě i se zádí. Čím více hmotnosti udržíme poblíž těžiště, tím lepší budou plavební vlastnosti. Platí to u jednotrupých jachet, ale na méně objemných trupech vícetrupých jachet se špatné rozložení hmotnosti více projeví.
Chcete-li plout rychle, nezatěžujte katamaran příliš a snažte se náklad udržet poblíž těžiště.
1
Související články
Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Polární diagramy katamaranů nevypadají na to, že by bylo možné se dostat rychle do cíle, který leží proti větru. Není to tak docela pravda. Je ale nutné zvolit odlišnou strategii.
Fountaine Pajot FP48, katamaran pro dlouhé plavby
Fountaine Pajot FP48, katamaran pro dlouhé plavby
Francouzská loděnice Fountaine Pajot poslední dobou tlačí na modernizaci výrobní řady. Podzimní novinkou je nový katamarán FP48.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu v dubnu
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu v dubnu
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás kurzy přístavních manévrů v Chorvatsku na jaře v dubnu. Každý účastník má vlastní kajutu.