Checklist znamená bezpečí
Víte, že na dlouhých plavbách by bylo možné většině nehod (závad) předejít? Stačí pravidelně kontrolovat celou loď a k mnohým selháním nedojde. Ušetříte si stres i peníze.
Kontrolovat stav lodi. To je jasné, to dělá každý, řeknete si. Máte pravdu, ale jen do určité míry. A diference v míře znamená rozdíl mezi selháním a klidnou plavbou.
Aby bylo možné bez obav z opomenutí zkontrolovat celou loď, je třeba si udělat seznam. Používají ho i závodní jachtaři při Vendée Globe a říká se mu checklist.
Dopředu si připravíte seznam, kde budete mít označené, co se kontroluje a jak často. Kontroly pak kopírují položky v seznamu a vy si vše zaškrtáváte. Na nic nezapomenete, k selhání způsobenému nedbalostí by nemělo dojít.
Co kontrolujeme?
Co vše je třeba zkontrolovat? Co musíme udělat každý den, co stačí jednou za týden. Například vodu ve studánce v trupu je nutné kontrolovat denně. Zjistíte tak nejen zatékání do trupu, ale také netěsnosti v systému sladké vody. Při každém nastartování motoru je třeba zkontrolovat chladící vodu vytékající z výfuku. Nejméně jednou denně je třeba mít na oceánu zaznamenánu pozici jachty. Stejně tak je vhodné jednou za den (za stejného denního režimu ve stejný čas) zkontrolovat stav akumulátorů.
Dále jsou činnosti, které stačí kontrolovat méně často. Zkontrolujete všechny otěže a výtahy. Nedřou se někde, nejsou načaté? Raději včas zkrátit výtah, než se snažit protáhnout nový…
Kontroly se budou jednou za čas týkat i stěžně. Pokud se blížíte datu kontroly takeláže a jsou vhodné podmínky pro vytažení na stěžeň, vyšlete vhodného člena posádky nahoru, aby vše zkontroloval. Od hlavy stěžně, přes rolfok, sálingy, až dolů k palubě. Později nemusí být příležitost. Pamatujte si, že zbytek závlačky nalezený na palubě uprostřed Atlantiku, znamená pro kapitána hlavobol.
Projdete všechny závlačky a kontramatky. Od relingů, na napínácích, na kladkách atd. Plachty, švy, drobná poškození, spíry. Zkontrolujeme zásobu pohonných hmot (jestli při stávajícím postupu plavby vydrží až do cíle). Zásoby potravin projdou podobnou kontrolou. Zároveň by kontrola odhalila případné znehodnocení zásob. Zkontrolujeme olej v motoru, chladící vodu tamtéž. Funkci všech systémů, kormidelní mechanizmus, flex pásky na hadicících napojených na seacocky, funkci toalet, dotažení šroubů na kýlu atd.
Kontrol bude samozřejmě více. Na každé lodi to může být jinak. Proto si připravujte seznam při běžných plavbách, abyste například při plavbě přes Atlantik již měli vše hotové a zaznamenané. Připravte si dopředu tabulku s kontrolami, vylepte si ji nad navigační stolek a pak jen zaškrtávejte. Přijdete sice o vzrušující situaci námořníka v nouzi, ale na konci plavby budete zrelaxovanější.
8179
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Jaké kleště přestřihnou vant?
Jaké kleště přestřihnou vant?
Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...