Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Občas je to i proud, ale ten pro zjednodušení nyní vynecháme. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Nejprve se nad pohybem lodi zamyslíme. Potřebujete couvat k molu a vane silný vítr zleva. Loď máte stočenou kolmo k molu a pomalu couváte. Co se s lodí bude dít?
Vítr se opírá do přídě a ta je snášena větrem z kurzu. K molu se nedostaneme na místo, na které jsme chtěli a už vůbec ne kolmo k molu, pokud budeme mít kormidlo rovně. Trajektorii trasy vidíte na pravé polovině kresby. Nebezpečí pak hrozí především pravému rohu na zádi a dále pak při totálním nezvládnutí situace celému pravému boku lodi.
To však neznamená, že v takové situaci není možné k molu zajet. Jen je třeba se stáčením lodě počítat a použít ho ve svůj prospěch. Jak na to? Není to nic složitého a navíc je to cvičení, které si velmi snadno natrénujete.
Aby nebyla příď stáčena doprava, potřebujeme sílu, který ji udrží rovně. Možnosti jsou dvě. První je rychlý zpětný chod. Poplujeme-li dostatečně rychle, příď ze svého směru neuhne. Je to snadné, ale také nebezpečné. Jakékoli nezvládnutí manévru bude znamenat velké škody minimálně na naší lodi, ale možná i na lodích okolo stojících.
Druhou možností je využít sílu vybočeného kormidla při mnohem menší rychlosti. Kormidlo je tím jediným, co můžeme proti větru použít, ale při troše umu jde o dostatečně silnou zbraň. Znovu začneme tím, že máme svoji loď stočenou kolmo k molu. Tentokrát však nezačínáme kolmo k místu, kde se chceme vyvázat, ale mírně proti větru od něj. Jak mírně se zeptáte? Na to není jasně kvantifikovatelná odpověď. Záleží na síle větru a rychlosti lodi.
Při větru zleva vytočíme kormidlo vpravo a couváme. Za bezvětří by se záď lodi stáčela vpravo a příď vlevo. Protože však fouká vítr, příď nemá možnost jít doleva, drží ji vítr, proto ani záď se nevytáčí. Loď je při správné rychlosti a vytočení kormidla v rovnováze, s přídí „vyšprajcovanou“ proti větru vytočeným kormidlem.
Tímto způsobem loď podržíme v pozici kolmo k molu, i když směr, kterým se bude pohybovat, bude šikmo po větru k molu na místo, které jsme si dopředu zvolili. Odhadneme-li správně směr, kterým bude loď snášena (i tento směr je kormidelníkem ovlivnitelný), popluje plachetnice zvolna a kontrolovatelnou rychlostí tam, kam jsme chtěli.
Toto je jednoduchý manévr, který si můžete snadno v bočním větru kdykoli vyzkoušet. Stanovte si místo, na které se chcete dostat a můžete začít. Každý trénink vám v praxi velmi pomůže.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše naučíme v praxi na našich kurzech a Praze a Chorvatsku.
Grafika: Ivo Goldbach
12122
Související články
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Kolik stály kotevní bóje v roce 2014
Kolik stály kotevní bóje v roce 2014
Kolik dnes zaplatíte za kotevní bóji v Chorvatsku? Možná 50, 60, nebo dokonce 80 euro? Jak to bylo na stejných místech v roce 2014?
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Stačí jediné lano, abychom dokázali dostat loď bokem k molu a stabilizovat ji tam. Které lano to je? Respektive, která lana to jsou a co následně musím udělat?