Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.
Nejprve se nad pohybem lodi zamyslíme. Potřebujete couvat k molu a vane silný vítr zleva. Loď máte stočenou kolmo k molu a pomalu couváte. Co se s lodí bude dít?
Snášení přídě
Vítr se opírá do přídě a ta je snášena větrem z kurzu. K molu se nedostaneme na místo, na které jsme chtěli a už vůbec ne kolmo k molu, pokud budeme mít kormidlo rovně. Trajektorii trasy vidíte na pravé polovině kresby. Nebezpečí pak hrozí především pravému rohu na zádi a dále pak při totálním nezvládnutí situace celému pravému boku lodi.
Jak si podržet příď
To však neznamená, že v takové situaci není možné k molu zajet. Jen je třeba se stáčením lodě počítat a pracovat proti němu. Jak na to? Není to nic složitého a navíc je to cvičení, které si velmi snadno natrénujete.
Aby nebyla příď stáčena doprava, potřebujeme sílu, který ji udrží rovně. Možnosti jsou dvě. První je rychlý zpětný chod. Poplujeme-li dostatečně rychle, příď ze svého směru neuhne. Je to snadné, ale také nebezpečné. Jakékoli nezvládnutí manévru bude znamenat velké škody minimálně na naší lodi, ale možná i na lodích okolo stojících.
Druhou možností je využít sílu vybočeného kormidla při mnohem menší rychlosti (mezi námi, i při vysoké rychlosti, jak bylo zmíněno výše, je třeba eliminovat snos přídě, ale mnohem méně). Kormidlo je tím jediným, co můžeme proti větru použít, ale při troše umu jde o dostatečně silnou zbraň. Znovu začneme tím, že máme svoji loď stočenou kolmo k molu. Tentokrát však nezačínáme kolmo k místu, kde se chceme vyvázat, ale mírně proti větru od něj. Jak mírně se zeptáte? Na to není jasně kvantifikovatelná odpověď. Záleží na síle větru a rychlosti lodi.
Při větru zleva vytočíme kormidlo vpravo a couváme. Za bezvětří by se záď lodi stáčela vpravo a příď vlevo. Protože však fouká vítr, příď nemá možnost jít doleva, drží ji vítr, proto ani záď se nevytáčí. Loď je při správné rychlosti a vytočení kormidla v rovnováze, s přídí „vyšprajcovanou“ proti větru vytočeným kormidlem.
Tímto způsobem loď podržíme v pozici kolmo k molu, i když směr, kterým se bude pohybovat, bude šikmo po větru k molu na místo, které jsme si dopředu zvolili. Odhadneme-li správně směr, kterým bude loď snášena (i tento směr je kormidelníkem ovlivnitelný), popluje plachetnice zvolna a kontrolovatelnou rychlostí tam, kam jsme chtěli.
Toto je jednoduchý manévr, který si můžete snadno v bočním větru kdykoli vyzkoušet. Stanovte si místo, na které se chcete dostat a můžete začít. Každý trénink vám v praxi velmi pomůže.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše naučíme v praxi na našich kurzech.
12249
Související články
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinka: Kurz přístavních manévrů pro instruktory
Novinkou Lodních novin pro příští jaro je kurz přístavních manévrů, který je určený pro instruktory námořního jachtingu. Je zaměřen na to, jak správně učit přístavní manévry.
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Je důležitá délka příďového springu při odplouvání od mola?
Stojím bokem k molu a chystám se odplout přes příďový spring. Bude záležet na délce springu, nebo je to jedno. Mám natáhnout spring dlouhý, nebo stačí krátký?
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
Vypsali jsme další kurzy na jaro 2026
O víkendu jsme vypsali další kurzy. Novinkou je kurz přístavních manévrů speciálně pro instruktory, kteří chtějí jachting vyučovat. Dále jsou vypsaná poslední místa na kurzech manévrů s vlastní kajutou. Také oblíbený trim plachet a práce s genakerem. Těchto kurzů je omezený počet.