Blíží se jaro. Závodní sezóna. Na startech regat se znovu objeví celá řada nováčků. Nejčastěji budou závodit na charterových lodích. Pokud jim nevadí jisté významné limity, vyplývající z vypůjčené lodě, je to stále nejlevnější způsob, jak tento nádherný sport provozovat na moři.
Katamaran se sice může překlopit a zůstane stěžněm dolů, na rozdíl od jednotrupé lodě, ale na druhou stranu je téměř nepotopitelný. Jak dlouho vydrží plout?
Pokračujeme v rozhovoru s Nicolasem Andrieu, který vnáší světlo do pozadí vývoje supermoderních foilovacích jachet IMOCA. Co vše vyžaduje vývoj těchto jachet?
Jak probíhá testování nejmodernější jachty IMOCA nové generace, která je schopná létat na foilech? Co vše je třeba vědět proto, aby jachta vydržela namáhání v závodě? Aby přežila plavbu přes Atlantik nebo plavbu kolem světa?
Bez této profese se ještě nedávno mořeplavba neobešla. Nezbytní po staletí… Doba se ale mění, zrychluje, automatizuje. S jedním z posledních strážců Peterem-Johnem Hannabusem se na jihu Afriky v Kapském Městě sešel Jiří Brožek u skleničky.
Máme tu jednu hádanku. Souvisí s COLREGem a na konci taky trochu s počítáním. Uvidíte, že výsledek je zajímavý (a trochu šílený).
K výrobě lodí se používají nejrůznější materiály. Laminát je nejrozšířenější, dřevo nejstarší, železo, hliník, karbon, nebo dokonce i beton. My se na některé z těchto materiálů podíváme podrobněji. Důležité je, proč nějaký materiál použít, kde jsou jeho silné stránky a kde jeho slabiny.
Budou jachty zajíždět k molu samostatně? Bez kormidelníka se zavedou na místo u mola, ve větru, v proudu? No, asi to tak bude. Zanedlouho. Nyní na systému pracuje výrobce motorů Yanmar.