Kolik stojí rozebrat most v Rotterdamu?
Ikonický výtahový most Koningshavenbrug v Rotterdamu bude dočasně rozebrán, protože pod ním nemůže projet nová jachta multimiliardáře Jeffa Bezose. Maximální podjezdová výška 40 metrů je pro Bezose málo. Informovala o tom agentura AFP.
Plavidlo, známé během stavby jako Y721, je dlouhé 127 metrů, což z něj podle údajů zveřejněných společností Boat International v roce 2022 udělá největší plachetní jachtu na světě. Její konstrukce stála zakladatele internetového obchodu Amazon přes deset miliard korun (to je cca částka, na kterou přišlo české občany převzetí televize Nova Vladimírem Železným) a je 127 metrů dlouhá.
Aby se jachta dostala z vnitrozemského doku společnosti Oceanco v Alblasserdamu do Severního moře, musí proplout pod starým zvedacím mostem, kterému tamější obyvatelé říkají „De Hef“.
Most je charakteristický svými dvěma věžemi a výtahovým mechanismem. Byl dokončen v roce 1927 a za války byl těžce poškozen během bombardování Rotterdamu. Stal se jedním z hlavních symbolů druhého největšího holandského města.
Po rozsáhlé rekonstrukci mostu v roce 2017 městští zastupitelé přislíbili, že se konstrukce už nikdy nerozmontuje. Jeff Bezos má ale takový kufr peněz, že by s ním mohl umlátit velrybu. Projekt slíbil mnoho pracovních míst a ještě více kapitálu. Město tedy uvedlo, že pečlivě zvážilo svou povinnost starat se o most a ekonomické zájmy spojené s tímto projektem, než se „nakonec rozhodlo hlasovat pro tento požadavek“.
Zkrátka a jednoduše: existuje balík peněz, který i historické mosty přenáší.
Poznámka redakce
Vedle nové jachty si Bezos objednal i servisní loď do páru. Ta je dlouhá jen 75 metrů. Na palubě má například helipad, který by se na plachetnici nehodil. A samozřejmě veškeré myslitelné hračky, které si může velký kluk na lodi přát. Navíc může doprovodné plavidlo ubytovat 45 členů posádky a hostů.
1901
Související články
Občané Omiše mají obavy
Občané Omiše mají obavy
Občané dalmatského města Omiš mají obavy z mostu, který má překlenout tok řeky Cetiny ve výšce 70 metrů. Odvážná stavba začíná i končí (nebo z druhé strany končí a začíná) v tunelu. Je skoro hotový…
V neděli dva neúspěšné pokusy pod mostem
V neděli dva neúspěšné pokusy pod mostem
Do divácky atraktivní soutěže o podjetí mostu Ždrelac (Ugljan – Pašman) s co nejvyšším stěžněm, se v neděli přihlásili dva soutěžící. Ani jeden z nich však nepředvedl platný pokus.
Jak vypadá vrchol stěžně po útoku Ždrelackého mostu?
Jak vypadá vrchol stěžně po útoku Ždrelackého mostu?
Všichni jsme už viděli mnoho videí, na kterých jachty pokojně proplouvají mezi Ugljanem a Pašmanem, když na ně shůry zaútočí zákeřný Ždrelacký most. Tentokrát tu máme snímky a video, na kterém jsou zachyceny následky na vrcholu stěžně, který kupodivu zůstal stát.