Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
V silnějším větru obvykle řešíme opačný problém. Abychom udrželi loď na kurzu, musíme mít kormidlo vytočené po větru. Vyžaduje to mnoho síly a vytočené kormidlo brzdí. Dobře to není. Tentokrát se ale podíváme na opačný problém.
Na kormidle není žádný tlak, nic. Nic necítíme. V takovém případě bude třeba přidat výkon. Jak na to?
Je třeba zkusit hlubší profil plachet a pár stupňů odpadnout. Hlubšího profilu dosáhneme na hlavní povolením outhaulu a na geně bude zřejmě stačit mírně povolit otěž.
Také pomůže zvýšit náklon. Znamená to z návětrného boku se přesunout ke středu, nebo dokonce do závětří.
977
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Cit pro vodu
Cit pro vodu
Vítr kolem 20 uzlů od zádě, oceánské vlny z boku a černočerná noc. Jak za takových podmínek zvládne nováček za kormidlem vedení lodě?