Jak z toho ven?
Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun délky hokejového hřiště a ceny vycházející fotbalové hvězdičky. Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?
I když je situace na první pohled složitá, vlastě se jedná o jednoduchý problém, který vlastně ani problémem není. Pokud víte co a jak.
Je jasné, že bude třeba použít jeden ze springů. Protože jsme na palubě sami a vítr fouká od přídě, použijeme spring záďový.
Připravíme si na záď na bok velký fendr. Vyvazovací lana převážeme tak, abychom záďový spring, který máme uvázaný na průběžno, měli na vazáku vespod.
Grafika Lodní noviny
Kormidlo k molu, přední chod a můžeme odvázat lana na přídi.
Nastartujeme si motor. Otočíme si kormidlo k molu a zařadíme přední chod. Díky tomu bude jachta stabilizovaná na záďovém vyvazovacím laně a bude držet u mola. Nyní můžeme jít odvázat příďový spring (1) a příďové vyvazovací lano (2).
Grafika Lodní noviny
Mírná zpátečka a odvazujeme záďové vyvazovací lano.
Vrátíme se na záď. Srovnáme kormidlo a zařadíme mírnou zpátečku. Jachta se opře o záďový spring a uvolní se záďové vyvazovací lano (3), které odvážeme a stáhneme na palubu. Jachta se přitom bude mírně stáčet přídí od mola.
Grafika Lodní noviny
Jakmile je jachta dostatečně vytočená, odvazujeme záďový spring a vyplouváme.
Už jsme vyvázáni jen na záďovém springu. Abychom urychlili stáčení přídě od mola, přidáme plyn na zpětný chod. Jachta se díky páce mezi osou otáčení (vazák, na kterém jsme uvázáni) a lodním šroubem, otáčí přídí od mola. My jen čekáme, dokud nejsme dostatečně vytočení, abychom mohli odplout.
Pak stačí uvolnit záďový spring (4) a na přední chod vyplouváme.
4822
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.