Search
× Search
Jak z toho ven?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Jak z toho ven?

Jste na lodi sami a potřebujete odplout. Stojíte bokem u mola nemáte příďový propeler, před vámi katamaran, za vámi motorový člun délky hokejového hřiště a ceny vycházející fotbalové hvězdičky. Vítr fouká podél mola od přídě. Jak z takové svízelné situace ven?

I když je situace na první pohled složitá, vlastě se jedná o jednoduchý problém, který vlastně ani problémem není. Pokud víte co a jak.

Je jasné, že bude třeba použít jeden ze springů. Protože jsme na palubě sami a vítr fouká od přídě, použijeme spring záďový.

Připravíme si na záď na bok velký fendr. Vyvazovací lana převážeme tak, abychom záďový spring, který máme uvázaný na průběžno, měli na vazáku vespod.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Kormidlo k molu, přední chod a můžeme odvázat lana na přídi.
Nastartujeme si motor. Otočíme si kormidlo k molu a zařadíme přední chod. Díky tomu bude jachta stabilizovaná na záďovém vyvazovacím laně a bude držet u mola. Nyní můžeme jít odvázat příďový spring (1) a příďové vyvazovací lano (2).

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Mírná zpátečka a odvazujeme záďové vyvazovací lano.
Vrátíme se na záď. Srovnáme kormidlo a zařadíme mírnou zpátečku. Jachta se opře o záďový spring a uvolní se záďové vyvazovací lano (3), které odvážeme a stáhneme na palubu. Jachta se přitom bude mírně stáčet přídí od mola.

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Jakmile je jachta dostatečně vytočená, odvazujeme záďový spring a vyplouváme.
Už jsme vyvázáni jen na záďovém springu. Abychom urychlili stáčení přídě od mola, přidáme plyn na zpětný chod. Jachta se díky páce mezi osou otáčení (vazák, na kterém jsme uvázáni) a lodním šroubem, otáčí přídí od mola. My jen čekáme, dokud nejsme dostatečně vytočení, abychom mohli odplout.

Pak stačí uvolnit záďový spring (4) a na přední chod vyplouváme.

4751
Na horu