Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Co můžete v takové situaci dělat, když kormidlo nezabírá?
Je jasné, že problém je v tom, že máte na stěžni příliš mnoho plachet. Stačí zarefovat a bude to lepší. Výše zmíněná chvíle však není pro refování nejlepší. Na palubě je zmatek, posádka nemá instrukce a snadno by mohlo dojít k nehodě. Co tedy dělat?
Řešení je snadné. Jakmile jachta začne nekontrolovaně ostřit, povolte otěž hlavní plachty (nebo otěžový vozík, pokud na vaší lodi je a je funkční). To samo o sobě stačí k tomu, aby kormidelník jachtu i v poryvu zvládl.
Při regatách se takto s hlavní plachtou běžně pracuje. Příliš se nerefuje. Na turistické plavbě je lepší zarefovat. O maximální rychlost nejde, spíše preferujeme pohodlnou a bezpečnou plavbu.
Přijde-li tedy poryv, při kterém je nutné povolit hlavní plachtu, aby kormidelník jachtu udržel na kurzu, je určitě čas na zmenšení plachet. Povoláme tedy posádku, vysvětlíme, co se bude dít a s rozmyslem můžeme začít refovat. Plachtu zmenšujeme beze zmatku až ve chvíli, kdy jsme na refování připraveni.
10157
Související články
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
Proč nerolovat v silném větru genu
Proč nerolovat v silném větru genu
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost?
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?