Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Co můžete v takové situaci dělat, když kormidlo nezabírá?
Je jasné, že problém je v tom, že máte na stěžni příliš mnoho plachet. Stačí zarefovat a bude to lepší. Výše zmíněná chvíle však není pro refování nejlepší. Na palubě je zmatek, posádka nemá instrukce a snadno by mohlo dojít k nehodě. Co tedy dělat?
Řešení je snadné. Jakmile jachta začne nekontrolovaně ostřit, povolte otěž hlavní plachty (nebo otěžový vozík, pokud na vaší lodi je a je funkční). To samo o sobě stačí k tomu, aby kormidelník jachtu i v poryvu zvládl.
Při regatách se takto s hlavní plachtou běžně pracuje. Příliš se nerefuje. Na turistické plavbě je lepší zarefovat. O maximální rychlost nejde, spíše preferujeme pohodlnou a bezpečnou plavbu.
Přijde-li tedy poryv, při kterém je nutné povolit hlavní plachtu, aby kormidelník jachtu udržel na kurzu, je určitě čas na zmenšení plachet. Povoláme tedy posádku, vysvětlíme, co se bude dít a s rozmyslem můžeme začít refovat. Plachtu zmenšujeme beze zmatku až ve chvíli, kdy jsme na refování připraveni.
8829
Související články
Označte si výtah hlavasky
Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?
Couvání s nouzovou kormidelní pákou
Couvání s nouzovou kormidelní pákou
Kormidelní mechanizmus selže a je třeba nasadit nouzovou kormidelní páku. Vyzkoušíte to a kormidlovat se s ní dá. Tedy… Dokud nezačnete couvat.
Kde má být posádka za bezvětří
Kde má být posádka za bezvětří
Hladina je jako zrcadlo a vy potřebujete udržet loď v pohybu. Co má dělat posádka, aby pohybu jachty neškodila, aby pomohla vymáčknout maximum?