Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Co můžete v takové situaci dělat, když kormidlo nezabírá?
Je jasné, že problém je v tom, že máte na stěžni příliš mnoho plachet. Stačí zarefovat a bude to lepší. Výše zmíněná chvíle však není pro refování nejlepší. Na palubě je zmatek, posádka nemá instrukce a snadno by mohlo dojít k nehodě. Co tedy dělat?
Řešení je snadné. Jakmile jachta začne nekontrolovaně ostřit, povolte otěž hlavní plachty (nebo otěžový vozík, pokud na vaší lodi je a je funkční). To samo o sobě stačí k tomu, aby kormidelník jachtu i v poryvu zvládl.
Při regatách se takto s hlavní plachtou běžně pracuje. Příliš se nerefuje. Na turistické plavbě je lepší zarefovat. O maximální rychlost nejde, spíše preferujeme pohodlnou a bezpečnou plavbu.
Přijde-li tedy poryv, při kterém je nutné povolit hlavní plachtu, aby kormidelník jachtu udržel na kurzu, je určitě čas na zmenšení plachet. Povoláme tedy posádku, vysvětlíme, co se bude dít a s rozmyslem můžeme začít refovat. Plachtu zmenšujeme beze zmatku až ve chvíli, kdy jsme na refování připraveni.
8893
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?