Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?
Vyvážení
V první řadě je třeba pomoci plachtám, aby se dokázaly nafouknout. Proto je nutné naklonit loď na závětrný bok. Posádka tedy bude vyvažovat na opačném boku, než je běžné. Plachty budou mít tendenci se díky náklonu snáze nafouknout. Je také potřeba, posádku přesunout více k přídi, aby loď netahala ve vodě záď.
Twist
Twist je přetočení vrcholu plachty, její větší otevření v horní části. Ve slabém větru je třeba více twistu. U hlavní plachty toho dosáhneme povolením kikingu a otěže. Pokud je třeba stoupat a držet ráhno u středu, přetáhneme otěžový vozík hlavní plachty přes střed na návětrný bok a tím dotáhneme ráhno na střed. Správné nastavení twistu napoví špiónky na zadním lemu, které mají směřovat vodorovně dozadu.
Většího twistu na geně dosáhneme tím, že přesuneme otěžový vozík geny více k zádi. Otěž pak dotahuje více spodní lem a zadní lem se více vytwistuje.
Více výkonu
Abychom zvýšili výkon plachet, potřebujeme mít hlubší profil. Povolíme mírně výtahy plachet (na plachtě se objeví u stěžně či rolfoku varhánky), povolíme mírně outhaul na hlavní (těžiště se posune dozadu a plachta bude plnější především v dolní části), povolíme zadní stěh a tím vyrovnáme stěžeň (efekt je podobný, jako při předchozích činnostech).
Jakým kurzem jet?
Ve slabém větru není možné příliš ostře stoupat. Abychom udrželi rychlost, musíme mírně odpadnout. Stejně tak není řešením přílišné odpadání. Zdánlivý vítr při odpadání na zaďák slábne a nebylo by na co jet.
A dvě rady na závěr. Věnujte trimu i kormidlu maximální pozornost. S lodí stále musíte pracovat a reagovat na sebemenší změny. A neběhejte po palubě. Jedno přeběhnutí po palubě může loď zastavit a soupeř vám zmizí z dosahu.
13599
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Je to i vaše chyba?
Je to i vaše chyba?
Chyba, o které zde budeme psát, je velmi častá především u těch jachtařů, kteří za sebou nemají závodní zkušenost. Děláte jí i vy?