Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Mnohé jachty dnes otěžový vozík hlavní plachty nemají, je nahrazen nějakým levnějším řešením. Přitom je to velmi užitečný pomocník, se kterým můžete plout rychleji, lépe vytrimovat plachtu a práce s trimem bude jednodušší.
Co všechno je trim
V první řadě je třeba si říci, že trim hlavní plachty není jen o tom, jak dotáhnete/povolíte otěž plachty. Pro správný trim je třeba pracovat s otěží, kikingem, výtahem/cunninghamem, outhaulem, zadním stěhem. To vše má na trim vliv. Nebudeme zde rozebírat jaký, to není tématem článku.
Nekontrolované vyostření
A nyní se podíváme na chvíli, kdy máte plachtu správně vytrimovanou, přijde poryv a jachta se začne nekontrolovaně stáčet proti větru. Na lodi bez funkčního otěžového vozíku tuto situaci řešíme tím, že povolíme otěž hlavní plachty, ta částečně ztratí vítr a jachtu dostane kormidelník znovu pod kontrolu.
Řekli jsme si ale, že správný trim plachty je kombinací nastavení všech trimovacích prvků, včetně otěže hlavní plachty. A tuto kombinaci jsme rozhodili tím, že jsme otěž povolili. Nyní bude třeba ideální trim znovu hledat.
Máme-li funkční otěžový vozík, tuto situaci řešíme povolením otěžového vozíku. Otěž zůstane, jak byla. Ano, otěžový vozík budeme muset znovu nastavit zpět, ale to je snadné. Navíc je na závodních lodích kolejnice označena čísly…
Vozík do návětří
To je jedna situace, kdy se vozík hodí. Další je například stoupačka ve slabém větru, kdy je třeba zachovat na hlavní plachtě twist (přetočení horní části zadního lemu). Twist řídíme primárně kikingem a otěží. Potřebujeme-li ráhno přitáhnout ke středu, a přitom zachovat twist, potřebujeme mít povolenou otěž hlavní plachty. Dosáhneme toho tím, že přetáhneme otěžový vozík do návětří, ale necháme povolenou otěž hlavní plachty.
Přijdou vlny
Otěžový vozík se ale hodí i při plavbě ve slabším větru ve vlnách. Pokud necháme otěž hlavní plachty volnou, ráhno bude poletovat z boku na bok. My však můžeme vytočit ráhno posunutím otěžového vozíku do požadované pozice. Otěž dotáhneme a ráhno nemůže poletovat z boku na bok.
Vidíte, otěžový vozík má mnoho funkcí…
1089
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.