Je to i vaše chyba?
Chyba, o které zde budeme psát, je velmi častá především u těch jachtařů, kteří za sebou nemají závodní zkušenost. Děláte jí i vy?
Vítr kolem 15 uzlů, na nebi se honí kumuly a vy si parádně plujete na předobok. Krásná plavba.
Pak přijde poryv a jachta se nakloní do polohy, kterou některé manželky špatně snáší. Kormidlo je vytočené na maximum a nic. Loď se stáčí proti větru. Křičíte na manželku, která stojí u lukny, ať povolí stoper otěže hlavní plachty. Vaše choť (kamarád, kamarádka, známý, obchodní partner – dosaďte si tam, co uznáte za vhodné) si to nenechá líbit, řve na vás, že to povolit nejde a nakonec uvolní výtah hlavní plachty a ta vám spadne na hlavu. Mezitím jachta udělá nechtěný obrat proti větru a celá komedie jde do finále.
Jak tomu zabránit? Je to snadné. Nezasekávejte otěž hlavní plachty do stoperu. Otěž necháte se dvěma otočkami na vinšně a konec zaseknete jen na vrchu vinšny. Stoper necháte uvolněný.
Když přijde poryv, nebo je třeba plachtu povolit z jiného důvodu, stačí vyseknout otěž z vrchu vinšny. Takto otěž nemůžeme zaměnit za jiné lano a půjde nám vždy povolit. I když bude ve velikém tahu.
Naučte se nechávat otěž hlavní plachty jen na vinšně.
5305
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.