Je to i vaše chyba?
Chyba, o které zde budeme psát, je velmi častá především u těch jachtařů, kteří za sebou nemají závodní zkušenost. Děláte jí i vy?
Vítr kolem 15 uzlů, na nebi se honí kumuly a vy si parádně plujete na předobok. Krásná plavba.
Pak přijde poryv a jachta se nakloní do polohy, kterou některé manželky špatně snáší. Kormidlo je vytočené na maximum a nic. Loď se stáčí proti větru. Křičíte na manželku, která stojí u lukny, ať povolí stoper otěže hlavní plachty. Vaše choť (kamarád, kamarádka, známý, obchodní partner – dosaďte si tam, co uznáte za vhodné) si to nenechá líbit, řve na vás, že to povolit nejde a nakonec uvolní výtah hlavní plachty a ta vám spadne na hlavu. Mezitím jachta udělá nechtěný obrat proti větru a celá komedie jde do finále.
Jak tomu zabránit? Je to snadné. Nezasekávejte otěž hlavní plachty do stoperu. Otěž necháte se dvěma otočkami na vinšně a konec zaseknete jen na vrchu vinšny. Stoper necháte uvolněný.
Když přijde poryv, nebo je třeba plachtu povolit z jiného důvodu, stačí vyseknout otěž z vrchu vinšny. Takto otěž nemůžeme zaměnit za jiné lano a půjde nám vždy povolit. I když bude ve velikém tahu.
Naučte se nechávat otěž hlavní plachty jen na vinšně.
6719
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?