Je to i vaše chyba?
Chyba, o které zde budeme psát, je velmi častá především u těch jachtařů, kteří za sebou nemají závodní zkušenost. Děláte jí i vy?
Vítr kolem 15 uzlů, na nebi se honí kumuly a vy si parádně plujete na předobok. Krásná plavba.
Pak přijde poryv a jachta se nakloní do polohy, kterou některé manželky špatně snáší. Kormidlo je vytočené na maximum a nic. Loď se stáčí proti větru. Křičíte na manželku, která stojí u lukny, ať povolí stoper otěže hlavní plachty. Vaše choť (kamarád, kamarádka, známý, obchodní partner – dosaďte si tam, co uznáte za vhodné) si to nenechá líbit, řve na vás, že to povolit nejde a nakonec uvolní výtah hlavní plachty a ta vám spadne na hlavu. Mezitím jachta udělá nechtěný obrat proti větru a celá komedie jde do finále.
Jak tomu zabránit? Je to snadné. Nezasekávejte otěž hlavní plachty do stoperu. Otěž necháte se dvěma otočkami na vinšně a konec zaseknete jen na vrchu vinšny. Stoper necháte uvolněný.
Když přijde poryv, nebo je třeba plachtu povolit z jiného důvodu, stačí vyseknout otěž z vrchu vinšny. Takto otěž nemůžeme zaměnit za jiné lano a půjde nám vždy povolit. I když bude ve velikém tahu.
Naučte se nechávat otěž hlavní plachty jen na vinšně.
6908
Související články
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.