Skládací fender
V době inovační, kdy se vše stále mění a zlepšuje, není nouze o nápady, pokusy a chytrá řešení. Jedním z nich může být tzv. POP fender, neboli vyskakovací fender. V německo-rakouské spolupráci vznikl v roce 2021 projekt, který představil kompaktní fender pro menší lodě do maximální hmotnosti 3000 kg včetně posádky.
Výhod je hned několik. V první řadě se jedná o fender, který není napuštěn vzduchem, a tak nehrozí jeho proražení. Z jeho pevného středu se teleskopicky vysouvají obě strany a na koncích mají vytahovací poutka pro uvázání lana. Klíčovou vlastností je skladnost. V rozloženém stavu má délku 62 cm, ve složeném pak 25 cm a váží 1,5 kg. Ve složené poloze zabírá v porovnání s klasickými fendery jen minimum místa, což ocení majitelé menších plachetnic. Další zajímavou inovací, kterou udává výrobce je, že fendr by neměl skřípat (vrzat). Všichni známe ten příjemný zvuk, kdy se loď tlačí na fender, který se opírá o molo a pohyb trupu po gumovém fenderu je otravný.
POP fender je vyrobený z materiálu, který neobsahuje změkčovadla (plasticizers), která jsou právě příčinou nežádoucího vrzání. Tedy nám výrobce zaručuje klidnější projev v těchto exponovaných situacích, a to by mohl být pro některé lehké spáče argument. Zvláště pokud stojí s lodí u prstových mol, nebo v přeplněné maríně.
Vzhledem k použitému materiálu by fender neměl zanechávat špinavé stopy na trupu (dokud se neušpiní). Materiál je netoxický a plně recyklovatelný, plus pro ekologicky smýšlející jachtaře. Aby zůstal co nejdéle čistý, je dokonce možné ho po sezoně umýt v myčce (když není manželka doma). Dokonce je tu i možnost zakoupení jednotlivých náhradních dílů. Při poškození není třeba kupovat celý nový fender, ale zakoupíte jen poškozenou část.
Nevýhoda na závěr. Cena! Jak už to u inovací bývá. Inovace doplněné omáčkou o nízké emisní stopě a recyklovatelnosti. Cena za kousek je aktuálně 96 Eur. Což je zhruba čtyřnásobek oproti obyčejnému fenderu. Přesto to může být pro někoho lákavé.
Více informací zde.
360
Související články
Elektrolýza a galvanická koroze
Elektrolýza a galvanická koroze
Tyto tiché a nenápadné jevy, které jsou ve slané vodě vždy přítomné, mají velmi negativní vliv na zanořené části plachetnice vyrobené z kovu, zvláště pokud je nijak nechráníme. Přítomny jsou samozřejmě i ve sladké vodě, jen nejsou tak agresivní. Pod vodou nám probíhají dva velmi podobné degradační procesy, ten první se nazývá elektrolýza a ten druhý galvanická koroze.
Když chcete na palubě dobíjet notebook
Když chcete na palubě dobíjet notebook
Potřebujete na lodi dobít notebook? Na některých charterových lodích se můžete dostat do úzkých. Když chybí zásuvka na 12 voltů.
Jak uvázat fendr na rohu na zádi
Jak uvázat fendr na rohu na zádi
Moderní lodě jsou mimořádně široké na zádi. Při připlouvání k molu zádí je zadní roh ohrožen kolizí stejně, jak rohy býka při běhu v ulicích Pamplony na svatého Fermína. Jak tomu zabránit?