A není to špatně, Antone Pavloviči?
Výrobci lodí někdy dovedou zaskočit. Jsou řešení, které se zdají nepochopitelné. Pokud na lodi chcete plout. Na druhou stranu, mnohé jachty jen stojí v přístavech. A pak je to vlastně jedno…
Jsou-li jachty určené k plavbě, zdají se být některá řešení nesmyslná. Rozum to nebere. A někdy stačilo jen málo k tomu, aby vše bylo praktičtější.
Představte si. Jste v přední kajutě a máte k dispozici krásnou skříňku širokou a vysokou cca 100 cm, s poloviční hloubkou. Paráda, řeknete si. Tam se toho vejde. Otevřete ji a zjistíte, že to moc slavné nebude. Ve skříňce není jediná polička. Jen tyč a mnoho ramínek. Pravda, proč nenosit na lodi košili, proč nebýt za slušňáka? Ano, ale jiné oděvy, pro které jsou ramínka nepoužitelná, se nosí častěji. A stačilo by málo a mohla to být parádní skříňka…
Foto Daniel Vodička
Skříňka v zadní kajutě nejde otevřít, když jsou otevřené dveře do kajuty. A nemá poličky.
To ale není u zmíněné skříňky vše. Má klasická dvoudílná dvířka. Jednu polovinu je třeba otevřít jako první. Bohužel je to zrovna ta, která se nachází za dveřmi do kajuty, když jsou zafixované v poloze otevřeno. S otevřenými dvířky do kajuty neotevřete skříňku. Je to řešitelná maličkost, vím, ale přesto, mohlo to být praktičtější…
Nebo vypínače světel na toaletách. Víte, že někdy se špatně hledají. Ne tak na lodi, o které mluvím. Jsou podsvícené krásným modrým kroužkem. Zde však jedna otázka pro vás. Je správné, že podsvícení svítí, když je světlo na toaletě rozsvíceno? Ve tmě tedy o něm nevíte. Když už ho jednou najdete, víte, kde je. Pak není nutné, aby svítilo, když chcete zhasnout.
Jiný případ je teaková laťková polička pod umyvadlem. Cca 1 cm nad laminátem. Nevím k čemu tam je, ale prostor pod ní je v podstatě neumytelný.
Foto Daniel Vodička
Dveře od toalety se zarážejí o podporu stěžně. Hlučně zarážejí.
No a kolize podpěry stěžně s kováním od dveří na přední toaletu je také dost hlučné. A dost časté. Rána se ozve kdykoli, kdy otevřete dveře.
O absenci skříněk v salonu a kuchyni není třeba mluvit. To už je nějaký pátek běžná praxe. Výhodou tohoto uspořádání je, že salón je opticky prostornější.
A nakonec ochoz paluby, který se snižuje ke kormidlu. Ano. V přístavu jdete od kormidla na palubu, aniž byste museli cokoli přelézat. Při plavbě v náklonu na vlnách ale všechna voda z paluby končí pod nohami kormidelníka. A někdy jí je po vrchol holínek.
Nepřijde mi to pro plavbu praktické. Ale možná jsem jen zastydlý a o plavbu už nejde. Alespoň ne o plavbu na plachty.
502
Související články
Lodě jsou vášeň
Lodě jsou vášeň
Loď není jen dopravní prostředek, který v létě převeze partu rozjuchaných korporátních hostů z maríny do ostrovní hospody s autentickým ksichtem. Pro mnohé jsou lodě celoživotní vášní.
Elektrolýza a galvanická koroze
Elektrolýza a galvanická koroze
Tyto tiché a nenápadné jevy, které jsou ve slané vodě vždy přítomné, mají velmi negativní vliv na zanořené části plachetnice vyrobené z kovu, zvláště pokud je nijak nechráníme. Přítomny jsou samozřejmě i ve sladké vodě, jen nejsou tak agresivní. Pod vodou nám probíhají dva velmi podobné degradační procesy, ten první se nazývá elektrolýza a ten druhý galvanická koroze.
Skládací fender
Skládací fender
V době inovační, kdy se vše stále mění a zlepšuje, není nouze o nápady, pokusy a chytrá řešení. Jedním z nich může být tzv. POP fender, neboli vyskakovací fender. V německo-rakouské spolupráci vznikl v roce 2021 projekt, který představil kompaktní fender pro menší lodě do maximální hmotnosti 3000 kg včetně posádky.