Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (2. díl) pondělí 14. října 2024 Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (2. díl) V pátek jsme skončili plavbu podél kubánského pobřeží u Punta Frances na jihozápadě Isla de la Juventud. Před námi bylo nedorozumění v maríně Siguanea, vyjednávání s úřady a shánění peněz na pokutu.
Bludiště Bludiště pondělí 14. října 2024 Viděli jste někdy kardinální značení? Na to někteří odpovědí otázkou: „Co to je?“ Jsou místa, kde jsou bóje kardinálního značení výjimkou. Na druhou stranu jsou i labyrinty, kde...
Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (v devětadevadesátém) Jak se nepluje podél kubánského pobřeží (v devětadevadesátém) pátek 11. října 2024 V dubnu 99. roku jsem s posádkou vyplul z Kajmanských ostrovů na Kubu na Cayo Largo. Odtud pak na západ až na Isla de la Juventud do Siguaney, Nueva Gerony a zpět. Plavba to byla...
Nápad na podzimní plavbu Nápad na podzimní plavbu pátek 11. října 2024 Podzimní plavby obvykle končí během října. Pokud se někdo nevydá až za hranice Středomoří. Na jihu Evropy však jsou i místa, kde je i v listopadu hodně hezky. Navíc bez turistů. Jedním...
Co udělá vítr u pobřeží Co udělá vítr u pobřeží pátek 11. října 2024 Blížíte se na plachetnici k pobřeží. Víte, jak se bude u pevniny měnit vítr? Odkud půjde? Více zprava? Zleva?
Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana? čtvrtek 10. října 2024 Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.
Když v přístavu nemusí být bezpečno Když v přístavu nemusí být bezpečno čtvrtek 10. října 2024 Přístav znamená bezpečí. Nebo se to může zdát. Jsou ale situace, kdy má stání v přístavu k bezpečí daleko. Trhají se lana, jachty poletují jak korkové zátky. Stačí se podívat na video.
Poslední divoké jugo před krásným týdnem na Jadranu Poslední divoké jugo před krásným týdnem na Jadranu čtvrtek 10. října 2024 Turisticky neatraktivní počasí posledního měsíce muselo jednou skončit. Dnes se vyfouká poslední divoké jugo a do Chorvatska přijde babí léta. Chcete-li ještě na loď, od soboty bude určitě pár lodí volných.
Nezapomínejte na výtahy plachet Nezapomínejte na výtahy plachet středa 9. října 2024 Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Z pohody do krizovky v řádu vteřin Z pohody do krizovky v řádu vteřin středa 9. října 2024 Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Kolik je třeba kotevního řetězu Kolik je třeba kotevního řetězu středa 9. října 2024 Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Jak bude foukat na České námořní rallye? Jak bude foukat na České námořní rallye? úterý 8. října 2024 Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Jugo až 50 uzlů a přechod fronty Jugo až 50 uzlů a přechod fronty úterý 8. října 2024 Jadranské počasí má stále k říjnové stabilitě minulých let daleko. Dnešní jugo, které má dosahovat na moři 50 uzlů, je toho důkazem. Další podobný fukejř přijde ve čtvrtek. Příjemné babí léto je možné očekávat až příští týden. Námět na last minute?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě O nebezpečí kotvení v mořské trávě úterý 8. října 2024 To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva Nehoda a Nový Zéland přišel o 11 % svého vojenského námořnictva pondělí 7. října 2024 Na ministerstvu války na Novém Zélandu mají hlavy v dlaních. Jedinou nehodou přišel ostrovní stát o 11 % svého vojenského námořnictva. To má přitom na starosti ochranu 4 300 000 km2 exkluzivní ekonomické zóny. Celá Evropa je přitom jen cca dvakrát větší.