Příjemná oblast, nepříjemná překvapení
Jih Chorvatska v okolí Dubrovníku je jachtaři méně navštěvován. Proto se mohou čerstvé informace z jihu hodit. Zaslal nám je jeden z našich čtenářů. Některé detaily mohou překvapit.
Zdravím do redakce,
K napsání tohoto mailu vaší redakci mě motivovaly zejména negativní zkušenosti z Korčuly a Cavtatu při naší plavbě v okolí Dubrovniku.
Je to, řekl bych, jedna z méně navštěvovaných chorvatských lokalit. Informace tak mohou být pro nováčky na jihu užitečné.
V domovské maríně doplácet za elektriku a vodu?
První překvapivá věc, která na nás v ACI maríně Dubrovnik čekala, byla po uhrazení turistické taxy platba 22 euro za elektřinu a vodu v domovské maríně za první a poslední den stání. Paní v charterovce to okomentovala slovy, že je to nové nařízení a že s tím nic dělat nemůže. Podle všeho to vypadá, že tuto službu nyní spravuje jedna společnost a voda a elektřina se bude platit zvlášť. Zajímavé řešení.
Pohybovali jsme se v oblasti Dubrovnik, Slano, Mljet, Korčula, Pelješac a nakonec Cavtat a vrácení lodě zpět v Dubrovniku.
Celkově je oblst málo navštěvovaná, příjemným překvapením je množství míst, kde se dá stále stát na kotvě bez poplatků. Na druhou stranu je ale nutné cestu dobře naplánovat, protože v celé oblasti od Dubrovniku na sever Mljetu jsou pouze 3 přístavy, kde se dá dobrat voda. Na Mljetu vám nic nedají nebo maximálně 100 litrů, v maríně Frapa v Dubrovniku si řekli o 40 euro za 350 litrů, zastavit v Korčule je prakticky nemožné.
Počasí bylo velmi větrné a tady se ukázal další rozdíl oproti lokalitám vice na sever. Zálivy tu nejsou tak hluboké, mol na vyvázání pomálu a při tomto počasí je plán cesty více ovlivněn tím, kde můžete přenocovat než tím, kam chcete jet přenocovat. Polovina zátok je vice otevřená jugu, druhá polovina je vice otevřená na bóru. V průběhu týdne foukalo obojí.
V Korčule nezájem
Vyloženě negativní dojem jsme měli z ACI maríny Korčula – chtěli jsme pouze zastavit, dobrat vodu a pokračovat. Mariňák nás na VHF naprosto ignoroval. Řešil výhradně větší motoráky, nebo kamarády na molu. Až po telefonátu s recepcí bylo ve vysílačce slyšet, že ho recepční upozorňuje, že tam čeká plachetnice, která chce jen dobrat vodu. Byli jsme informování (opět recepční po telefonu), že vzhledem k očekávanému špatnému počasí nás nenechají zastavit na vnějším mole, bylo by to prý nebezpečné. A vnitřní marina je prý kompletně obsazená – volných míst bylo cca v 11:00 alespoň 5 na větší katamarány (i když chápu, že asi rezervované). První blížící se bouřka byla asi 1.5 hodiny daleko. Holt za málo peněz nám žádnou muziku nepustili.
Cavtat a odvážná cenotvorba
Druhá negativní zkušenost je městské molo ve městě Cavtat. U městského mola stály 4 větší motoráky, jeden přijížděl. Místo pro dalších minimálně 5 plachetnic. Přesto pohůnek na mole volal kapitanát, jestli nás mohou nechat přistát. Je to tu na řecký způsob – kotva – břeh.
Mooringy nejsou k dispozici, kotva se spouští na 10 metrech hloubky a vzhledem k množství řetězu v kotevně se musí dobře odhadnout, jak daleko ji hodit. Dno ale dobře drží.
Pak následovalo placení za stání, osmičky sice říkají, že stání je drahé, ale tohle vyrazí dech i otrlému. Platba byla 100 euro za možnost využít molo – žádná sprcha, žádné záchody, žádné další služby. Navíc s upozorněním, že přijde ještě jedna platba asi 30 euro. Voda a elektřina se platí také zvlášť. Druhý den ráno se skutečně objevil další výběrčí pro dalších 36euro. Na dotaz za co, odpověděl, že za odpad. Nechal jsem ho si dojít alespoň pro nějaký průkaz. Suma sumárum 140 euro za něco za co v Řecku dáte 5 euro.
Celkový dojem
Celkově kromě těchto dvou horších zkušeností je to velmi pěkná oblast. Málo marín=málo lodí. Žádný závod o místo v zátoce nebo na mole se nekonal, voda křišťálově čistá. Je určitě dobré mít loď s velkými tanky na vodu a dobře plánovat. Většina stání je na kotvě, případně na Mljetu u restauračních mol (je dobré si udělat dopředu rezervaci). Ve městech mola. Někdy jsou obsazená turistickými loděmi (těch tu bylo hodně), nebo jsou poměrně malá, stojí se bokem a vejdou se tak 3-4 plachetnice.
Příjemnou plavbu E.S.
634
Související články
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Vyvázání kotevní bóje a břeh
Jsou místa, kde se kotevní bóje nacházejí blízko pobřeží a jachty se vážou přídí na bóji a zádí na břeh. Příkladem je zátoka Brbinj, o které jsme před dvěma dny psali v souvislosti nehodou. Jak vypadá instalace a jak se na bóji váže?
Last minute nabídka od Bemexu 15.7.2025
Last minute nabídka od Bemexu 15.7.2025
Česká charterová společnost Bemex Boot se sídlem v chorvatském Sukošanu má pro vás novou last minute nabídku na následující dva týdny. Katamarany, jednotrupé jachty a dokonce i motorový člun. Nabídka je platná od 15. července.
Potíže se zásobováním ve Hvaru
Potíže se zásobováním ve Hvaru
Plná sezóna, turisté na břehu i na lodích, všichni se chtějí bavit a najednou zásobování vázne. Jedna blbost a může to zhatit roky práce Chorvatského turistického sdružení, které se snaží zvýšit návštěvnost země na Jadranu.