Jak se snadno uvázat na břeh
V malých, nebo plných zátokách bývá nutné, vyvázat při kotvení záď na břeh. Jak to udělat nejjednodušeji?
Jde o návod určený především pro charterové posádky, respektive pro posádky, u kterých se skipper nemůže spolehnout na jejich dovednosti a s tím související rychlost provedení.
Standardní způsob vyvázání, tedy hození kotvy, zacouvání ke břehu, rychlý výsadek (na člunu, nebo vodou), je v případě málo zručných pomocníků velmi pomalý. Na člunu neumí veslovat/pádlovat, při plavání na břeh mají panický strach z ježků, ve člunu se jim zamotává lano, výsadek na břeh je složitý, nebezpečný, a proto i pomalý, na břehu nejsou schopni najít vhodné místo k uvázání a nakonec zjistí, že vlastně ani ten uzel neumí, i když byli přesvědčeni o opaku. Vy se celou tu dobu musíte snažit stát s lodí na místě, což například v bočním větru není snadné.
Proto doporučuji opačný postup. Máte přibližně vybrané místo k hození kotvy. Zajedete s lodí blízko břehu, abyste okem nebo dalekohledem našli místo, kam nejspíše bude možné záď ukázat a ukážete toto místo připravenému výsadku, který už je pod tíhou svojí funkce nervózní. Pokud je to možné a nezbytné, uvážete na laně dračák, aby bylo možné smyčku jen přehodit přes vybrané místo k uvázání.
Nyní již správně instruovaný výsadek i s připraveným lanem, které jsme předem přeručkovali na dno člunu (aby nemohlo být zamotané), vyšleme na břeh s lanem.
Nyní bude nějaký čas trvat, než se podaří doveslovat/dopádlovat ke břehu, než se podaří vylézt na břeh a nahodit lano tam, kde má být.
Vy zbývající na lodi zatím kroužíte kolem, v případě méně šikovného výsadku si uvaříte oběd, sníte ho a možná stihnete i kávu.
Lano už je uvázané, výsadek zpět ve člunu a odplouvá na vodu. To je ideální čas na hození kotvy a zacouvání k výsadkovému člunu, kde si převezmeme volný konec lana, dotáhneme ho a vyvážeme na vazák.
U tohoto opačného postupu se vyhneme nutnosti stát dlouhé minuty/desítky minut s jachtou s vypuštěnou kotvou na místě.
Jen pozor na vyvazování na stromy, které je už i v Chorvatsku zakázané. A stojíte-li dále od břehu, je vhodné (někde i povinné) označit vyvazovací lano blikajícím světlem.
Pokud by vás zajímalo více věcí souvisejících s kotvením, můžete se zdokonalit na našem říjnovém kurzu kotvení a noční plavby.
772
Související články
Zajímavá pomůcka na kotvení
Zajímavá pomůcka na kotvení
Blíží se větrná noc, budete házet kotvu a stát zádí k molu. Potřebujete vypustit maximum řetězu, abyste měli jistotu, že jste pro bezpečnost udělali maximum. Jak odhadnout vzdálenost od mola?
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Varování před bójemi v Brbinji (Dugi otok)
Minulý týden na Jadranu byl dramatický. Plný zážitků, pro některé nechtěných. My jsme bojovali s utrženou kotevní bójí v Brbinji. Nehoda se podepsala na kormidle naší jachty.