Krizová situace
Stáli jsem ve Vathi na Ithace a rozfoukal se silný severozápadní vítr, který zvedl vysoké vlny. Jachta poskakovala u nábřeží a chvílemi chtěla vystoupit bokem na betonovou zeď.
Před 20 lety jsme přistáli brzy na jaře s 13 m dlouhou jachtou ve Vathi na Ithace. Během odpoledne začel foukat severozápadní vítr, který zvedal vlny. Vítr velmi rychle zesílil až na 35 uzlů a vlny ošklivě narostly. Naše jachta začala poskakovat vedle mola jak splašená. Poletovala nahoru a dolů, fendry poskakovaly a zdálo se, že bok lodi každou chvíli vyskočí na molo, které už bylo vlnami také zaplavováno.
Stejně jako naši sousedé jsme stáli na molu, odtlačovali bok jachty od mola a nakopávali zpět fendry. Občas do půli lýtek ve studené vodě.
Podle místních měl vítr navečer utichnout. Nechtělo se nám odplouvat a navíc ani samotné odplutí by nebylo bez rizika škod, protože za námi byla loď a vítr nás mírně tlačil na molo. Přemýšleli jsme, co udělat, abychom naši situaci vylepšili a nemuseli loď držet. Lákaly nás stolečky za větrem v nedaleké taverně...
Grafika: Navionics a Lodní noviny
Do zátoky začal foukat velmi silný severozápadní vítr.
Nakonec jsme se rozhodli vyvézt do boku pomocnou kotvu. Naložili jsme kotvu s řetězem a lanem na dinghy. Člun byl naštěstí dost velký a k dispozici byl i pětikoňový motor. Nakládka člunu nebyla zadarmo, ale nakonec se vše podařilo a dva členové posádky odpluli s kotvou do vln.
Zátoka je v místech, kde jsme byli vyvázáni, hluboká jen kolem 5 metrů. Na kotvě jsme měli 5 metrů řetězu a zbytek bylo lano. Proto bylo třeba kotvu vypustit cca 40 – 50 m bokem od naší jachty.
Když se vše podařilo, protáhli jsme kotevní lano průvlakem na boku lodi na vazák a napnuli ho. Nyní jen stačilo povolovat vyvazovací lana u mola a dotahovat kotvu.
Jachtu jsme odtáhli cca metr od mola a naše problémy byly vyřešeny. Poletovala sice stále nahoru a dolů, ale daleko od mola a byla v bezpečí. Pomohli jsme ještě našim sousedům se stejným řešení a měli jsme udělánohotovoo. Mohli jsme odejít kontrolovat pohyb lodí od stolku v taverně.
Na noc vítr zeslábl. Přesně podle toho, jak předpovídali místní.
Mnoho zajímavého o vyvazování lodí a o přístavních manévrech najdete v nejlepší knize na našem trhu.
13787
Související články
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Z pohody do krizovky v řádu vteřin
Zajíždíte do přístavu. Vítr fouká od zádě, vše je naprosto pod kontrolou. Stačí jediná chyba a najednou je tu krizová situace. Velké poučení o tom, jak málo stačí ke vzniku krizovky.
Zkusíme to, uvidíme
Zkusíme to, uvidíme
Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo.
Jak využít zabrzdění u mola?
Jak využít zabrzdění u mola?
Couvám k molu a zabrzdím. Loď se zastaví. Je to vše, nebo mohu brzdění využít mnohem lépe, pomoci si proti větru, nebo posunout záď dle přání a potřeby? Může být zabrzdění víceúčelové, takříkajíc multifunkční? Na jachtě s jedním listem kormidla ano a znamená to velkou pomoc.