Krizová situace
Stáli jsem ve Vathi na Ithace a rozfoukal se silný severozápadní vítr, který zvedl vysoké vlny. Jachta poskakovala u nábřeží a chvílemi chtěla vystoupit bokem na betonovou zeď.
Před 20 lety jsme přistáli brzy na jaře s 13 m dlouhou jachtou ve Vathi na Ithace. Během odpoledne začel foukat severozápadní vítr, který zvedal vlny. Vítr velmi rychle zesílil až na 35 uzlů a vlny ošklivě narostly. Naše jachta začala poskakovat vedle mola jak splašená. Poletovala nahoru a dolů, fendry poskakovaly a zdálo se, že bok lodi každou chvíli vyskočí na molo, které už bylo vlnami také zaplavováno.
Stejně jako naši sousedé jsme stáli na molu, odtlačovali bok jachty od mola a nakopávali zpět fendry. Občas do půli lýtek ve studené vodě.
Podle místních měl vítr navečer utichnout. Nechtělo se nám odplouvat a navíc ani samotné odplutí by nebylo bez rizika škod, protože za námi byla loď a vítr nás mírně tlačil na molo. Přemýšleli jsme, co udělat, abychom naši situaci vylepšili a nemuseli loď držet. Lákaly nás stolečky za větrem v nedaleké taverně...
Grafika: Navionics a Lodní noviny
Do zátoky začal foukat velmi silný severozápadní vítr.
Nakonec jsme se rozhodli vyvézt do boku pomocnou kotvu. Naložili jsme kotvu s řetězem a lanem na dinghy. Člun byl naštěstí dost velký a k dispozici byl i pětikoňový motor. Nakládka člunu nebyla zadarmo, ale nakonec se vše podařilo a dva členové posádky odpluli s kotvou do vln.
Zátoka je v místech, kde jsme byli vyvázáni, hluboká jen kolem 5 metrů. Na kotvě jsme měli 5 metrů řetězu a zbytek bylo lano. Proto bylo třeba kotvu vypustit cca 40 – 50 m bokem od naší jachty.
Když se vše podařilo, protáhli jsme kotevní lano průvlakem na boku lodi na vazák a napnuli ho. Nyní jen stačilo povolovat vyvazovací lana u mola a dotahovat kotvu.
Jachtu jsme odtáhli cca metr od mola a naše problémy byly vyřešeny. Poletovala sice stále nahoru a dolů, ale daleko od mola a byla v bezpečí. Pomohli jsme ještě našim sousedům se stejným řešení a měli jsme udělánohotovoo. Mohli jsme odejít kontrolovat pohyb lodí od stolku v taverně.
Na noc vítr zeslábl. Přesně podle toho, jak předpovídali místní.
Mnoho zajímavého o vyvazování lodí a o přístavních manévrech najdete v nejlepší knize na našem trhu.
13824
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?