Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!
Zaměstnanci charterové společnosti, kteří přemísťují jachty každou chvíli, se mnou možné nebudou souhlasit a budou preferovat rychlost. Pravdu mají jen zčásti. Zajíždíte-li s jachtou každý den po celý rok, nemusíte se vyšší rychlosti bát. S největší pravděpodobností neuděláte chybu, vaše odhady budou přesné, vaše reakce správné. A v případě nějaké drobné škody? Jste zaměstnanec charterové firmy, drobná poškození tedy zalepíte žvýkačkou a je to stejné, jako by se nic nestalo.
Možná to dělají, ale správné to není. Dokonce ani opravdoví profesionálové nepreferují rychlost. Naopak. Malá rychlost, znamená malou, nebo žádnou škodu.
Zajíždíte-li pomalu, máte dostatek času na přemýšlení, na sledování situace v okolí. Nejste pod takovým tlakem. Můžete si své další kroky rozmyslet. Od záchvatů paniky, které vznikají kvůli absenci času na přemýšlení, jste mnohem dále. Jste to vy, kdo udává lodi směr. Není to tak, že jachta někam směřuje a vy se jen bezradně snažíte s ní něco udělat na kormidle.
Pokud se ke druhé lodi budete blížit rychlostí 1 uzle, stačí fendr na správném místě, aby zabránil škodám. Při rychlosti 4 uzle už fendr stačit nebude.
Mluvíme o tom, že pomalu je správně. Co ale znamená pomalu? Odpověď je, že se jedná o minimální rychlost, při které dokážeme ovládat jachtu. Ale kolik to je? Číslo? Takové číslo není. Za bezvětří vás loď bude poslouchat při rychlosti 1 uzel, při silném větru to může být 2 – 3 krát větší rychlost.
I malá rychlost však může být pro někoho příliš vysoká stran přemýšlení. Někdo dokáže reagovat rychle (a celkem správně), u někoho není intuitivní rozhodnutí zárukou správnosti. Takový člověk si potřebuje věci promyslet. Na to však za kormidlem nebývá čas. Co s tím? Je to jednoduché. Promyslíme si vše dopředu. V hlavě si projedeme celý manévr ještě předtím, než začneme. Vše si v hlavě připravíme nanečisto, včetně rizikových situací a jejich řešení. S takovou přípravou pak budeme reagovat správně. Budeme vypadat, že vše máme pod kontrolou, že nám to rychle přemýšlí.
Věřte mi. S tímto problémem bojuji již několik desítek let a toto je řešení, které funguje.
1363
Související články
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Co se stane, když selže motor? Co budu dělat? Abyste si věděli rady, je tu kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Potřebujete nastartovat a nejde to? Motor škytnul a chcípnul? Vše objasní vynikající instruktor Vojta Sládeček.
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.