Pomalu, nebo rychle?
Mám zajíždět do přístavu rychle, nebo pomalu? Co je správně? Při rychlé plavbě jachta lépe reaguje na kormidlo a je méně ve vleku podmínek. Přesto zní správná odpověď – POMALU!
Zaměstnanci charterové společnosti, kteří přemísťují jachty každou chvíli, se mnou možné nebudou souhlasit a budou preferovat rychlost. Pravdu mají jen zčásti. Zajíždíte-li s jachtou každý den po celý rok, nemusíte se vyšší rychlosti bát. S největší pravděpodobností neuděláte chybu, vaše odhady budou přesné, vaše reakce správné. A v případě nějaké drobné škody? Jste zaměstnanec charterové firmy, drobná poškození tedy zalepíte žvýkačkou a je to stejné, jako by se nic nestalo.
Možná to dělají, ale správné to není. Dokonce ani opravdoví profesionálové nepreferují rychlost. Naopak. Malá rychlost, znamená malou, nebo žádnou škodu.
Zajíždíte-li pomalu, máte dostatek času na přemýšlení, na sledování situace v okolí. Nejste pod takovým tlakem. Můžete si své další kroky rozmyslet. Od záchvatů paniky, které vznikají kvůli absenci času na přemýšlení, jste mnohem dále. Jste to vy, kdo udává lodi směr. Není to tak, že jachta někam směřuje a vy se jen bezradně snažíte s ní něco udělat na kormidle.
Pokud se ke druhé lodi budete blížit rychlostí 1 uzle, stačí fendr na správném místě, aby zabránil škodám. Při rychlosti 4 uzle už fendr stačit nebude.
Mluvíme o tom, že pomalu je správně. Co ale znamená pomalu? Odpověď je, že se jedná o minimální rychlost, při které dokážeme ovládat jachtu. Ale kolik to je? Číslo? Takové číslo není. Za bezvětří vás loď bude poslouchat při rychlosti 1 uzel, při silném větru to může být 2 – 3 krát větší rychlost.
I malá rychlost však může být pro někoho příliš vysoká stran přemýšlení. Někdo dokáže reagovat rychle (a celkem správně), u někoho není intuitivní rozhodnutí zárukou správnosti. Takový člověk si potřebuje věci promyslet. Na to však za kormidlem nebývá čas. Co s tím? Je to jednoduché. Promyslíme si vše dopředu. V hlavě si projedeme celý manévr ještě předtím, než začneme. Vše si v hlavě připravíme nanečisto, včetně rizikových situací a jejich řešení. S takovou přípravou pak budeme reagovat správně. Budeme vypadat, že vše máme pod kontrolou, že nám to rychle přemýšlí.
Věřte mi. S tímto problémem bojuji již několik desítek let a toto je řešení, které funguje.
1560
Související články
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Jak bez práce dotáhnout mooring?
Na zádi lana zkrácená na půl metru od mola a na přídi supí svalovec, který se snaží neúspěšně napnout mooring. Už jste to viděli?
Jak zabránit nehodě
Jak zabránit nehodě
Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již dopředu. Stačí udělat jen málo proto, abyste se nehodě vyhnuli a krásně a mazácky zacouvali do řady lodí.
Kurzy na kapitánské průkazy C a B. Teorie a praxe
Kurzy na kapitánské průkazy C a B. Teorie a praxe
V listopadu pořádáme teoretické kapitánské kurzy. Ve dnech 21. - 23. proběhne v Praze na Císařské louce přípravný teoretický kurz na průkaz C. Ve stejných dnech na Zbraslavi to bude teoretický kurz na průkaz B. Jde o třídenní kurzy určené jen pro 12 účastníků (kurz C) a pro 8 účastníků (kurz B). Nízký počet účastníků proto, abychom se vám mohli dostatečně věnovat v případě jakýchkoli neporozumění vykládanému tématu. Na našich praktických kurzech na jaře pak bude mít každý účastník vlastní kajutu.