Kontrašot při plavbě na zaďák
Při plavbě na zaďák máme ráhno vyloženo daleko do boku. Aby se zabránilo možným škodám v případě nechtěné halzy, je velmi žádoucí používat tzv. kontraotěž. Nezabrání sice samotné halze, ale zabrání tomu, aby ráhno cestou přes střed lodi smetlo každou hlavu, která se mu postaví do cesty. Často ale vidíme špatně použitou kontraotěž.
Kontraotěž uvazujeme na konec ráhna, vedeme ji do kladky umístěné na pevném bodě na přídi a zpět do kokpitu, ideálně na vinšnu. Takové vedemní má své důvody.
Konec ráhna
Kontraotěž uvazujeme na konec ráhna, protože je zde maximální páka. Dalším důvodem je, že se ráhno nezlomí ani v případě, že se jeho konec po rozhoupání lodě zanoří do vln. Pokud by byla kontraotěž na ráhně uvázána jinde než na konci, zlomení ráhna by hrozilo.
Vazák na přídi
Z konce ráhna vedeme kontraotěž do kladky někde na přídi lodě. Obvykle ji upevníme na vazáku. Čím dále na přídi je kontraotěž uchycena, tím je lepší úhel, kterým táhne a ráhno je stabilnější. Chytíme-li kontraotěž jen ve středu lodi, nepodaří se nám ráhno pořádně dotáhnout.
Kladka a do kokpitu
Lano je třeba vést na přídi přes kladku a na vinšnu do kokpitu. Je to proto, abychom ho byli schopni kdykoli v případě potřeby povolit. Může být nutné vyostřit a ráhno dotáhnout, nebo dojde k nechtěné halze a kontraotěž budeš zapotřebí pomalu povolovat. Přes vinšnu je to možné a bezpečné, ostatní způsoby zavánějí rizikem a chaosem.
Kontraotěž můžeme použít i při plavbě ve slabším bočním větru na vlnách, kdy nám pomůže stabilizovat ráhno, které by jinak létalo zboku na bok.
5188
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.