Kontrašot při plavbě na zaďák
Při plavbě na zaďák máme ráhno vyloženo daleko do boku. Aby se zabránilo možným škodám v případě nechtěné halzy, je velmi žádoucí používat tzv. kontraotěž. Nezabrání sice samotné halze, ale zabrání tomu, aby ráhno cestou přes střed lodi smetlo každou hlavu, která se mu postaví do cesty. Často ale vidíme špatně použitou kontraotěž.
Kontraotěž uvazujeme na konec ráhna, vedeme ji do kladky umístěné na pevném bodě na přídi a zpět do kokpitu, ideálně na vinšnu. Takové vedemní má své důvody.
Konec ráhna
Kontraotěž uvazujeme na konec ráhna, protože je zde maximální páka. Dalším důvodem je, že se ráhno nezlomí ani v případě, že se jeho konec po rozhoupání lodě zanoří do vln. Pokud by byla kontraotěž na ráhně uvázána jinde než na konci, zlomení ráhna by hrozilo.
Vazák na přídi
Z konce ráhna vedeme kontraotěž do kladky někde na přídi lodě. Obvykle ji upevníme na vazáku. Čím dále na přídi je kontraotěž uchycena, tím je lepší úhel, kterým táhne a ráhno je stabilnější. Chytíme-li kontraotěž jen ve středu lodi, nepodaří se nám ráhno pořádně dotáhnout.
Kladka a do kokpitu
Lano je třeba vést na přídi přes kladku a na vinšnu do kokpitu. Je to proto, abychom ho byli schopni kdykoli v případě potřeby povolit. Může být nutné vyostřit a ráhno dotáhnout, nebo dojde k nechtěné halze a kontraotěž budeš zapotřebí pomalu povolovat. Přes vinšnu je to možné a bezpečné, ostatní způsoby zavánějí rizikem a chaosem.
Kontraotěž můžeme použít i při plavbě ve slabším bočním větru na vlnách, kdy nám pomůže stabilizovat ráhno, které by jinak létalo zboku na bok.
5560
Související články
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jak plout s kosatkou na zaďák
Jste na charterové jachtě, která je vybavena jen menší genou (kosatkou) okolo 100 % velikosti. Nemáte spinakerový peň. Jak v takovém případě plout na zadní vítr?
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.