Když nejde odpadnout…
Dvě plachetnice se křižují, jachta s větrem zleva by měla uvolnit cestu, kormidelník to vidí, vše vypadá pod kontrolou. Nestane se však nic, ozve se rána a je tu nepochopitelná kolize.
Proč k nehodě došlo, když obě jachty o sobě věděly a vše se zdálo být pod kontrolou? Kormidelník s větrem zleva chtěl odpadnout, ale loď neposlechla, nechtěla odpadnout.
Důvod je jednoduchý. Kormidelník sice stočil kormidlo, ale trimmer hlavní plachtu nepovolil a loď odpadnout nemohla. Pojistná událost byla na světě.
Od určité síly větru může být nemožné odpadnout bez povolení hlavní plachty. Může za to návětrnost jachty.
Za určitých podmínek bývá jachta návětrná, znamená to, že má tendenci se stáčet proti větru. Je to dáno tím, že těžiště plachet je posunuto za těžiště ponořené části trupu, tedy za těžiště laterálu. Můžeme si představit, že vítr na plachty působí v jejich těžišti. Pokud pak proložíme svislou osou těžiště ponořené části jachty a zatlačíme v místě těžiště plachet, jachta se kolem osy bude stáčet přídí proti větru. Je-li kormidlo rovně. vychýlíme-li kormidlo po větru, bude záležet na tom, která síla bude větší. Jestli síla plachet, nebo síla kormidla. Bude-li převažovat síla plachet, jachtě se nepodaří odpadnout.
Když je jachta návětrná, musíme vyrovnávat kurz kormidlem stočeným po větru, aby dokázala plout rovně. Toto vyrovnávání však má své limity. Od určité síly větru už ani vytočené kormidlo nepomůže.
Do podobné situace se dostaneme, pokud se snažíme odpadnout a nepovolíme hlavní plachtu. Máme vytočené kormidlo, loď by měla odpadnout, ale neodpadne, protože tlak větru v hlavní plachtě to nedovolí. Stále stáčí jachtu přídí proti větru.
Potřebujete-li tedy rychle odpadnout (například abyste zabránili kolizi), nezapomeňte povolit otěž hlavní plachty. Jinak může být vaše snaha marná. Samozřejmě od určité síly větru…
1182
Související články
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Bezpečná plavba na zaďák
Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?