K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Kiking je kladkostroj vedoucí z ráhna k patě stěžně. Má za úkol stahovat ráhno dolů k palubě. Abychom si to více přiblížili, představte si, že plujete na boční vítr. V té chvíli je otěž hlavní plachty povolená, proto nestahuje ráhno dolů. Nebudeme-li mít kiking, ráhno hlavní plachty se bude působením větru na plachtu přizvedávat.
Co to bude znamenat pro tvar plachty? Pro spodní část plachty to nebude velká změna, ta se dostaví až v její horní části. Při povoleném kikingu se horní část zadního lemu otevře. To znamená, že úhel plachty k ose lodi se v horní části zvětší. Tedy nastavení horní části hlavní plachty se změní stejně, jako nastavení spodní části při povolení otěže.
Tímto způsobem může horní část hlavní plachty přestat zabírat. Povolením kikingu v silném větru dosáhnete podobného efektu, jako při zmenšení plachty. Zabírá její menší část.
Vyzkoušejte si efekt kikingu sami. Plujte na boční vítr s přitaženým kikingem, sledujte horní část zadního lemu plachty a povolte výrazně kiking. Plachta se nahoře otevřela. Nyní ho opět dotáhněte a plachta se zavře.
17780
Související články
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.