Jak vybrat správnou velikost závěsného lodního motoru
Výběr závěsného motoru a odpovídajícího propeleru je pro dobrý pocit z pobytu na palubě podstatným aktem. Před konečným rozhodnutím je třeba zvážit několik kritérií, přičemž jedním z nejdůležitějších je volba vhodné velikosti motoru, protože ta má zásadní vliv na celkovou výkonnost plavidla. Jak správnou velikost zvolit?
Zklamání z nesprávně zvolené motorizace je jedním z častých důvodů nespokojenosti majitelů či provozovatelů motorových lodí. Výběru správné velikosti motoru a odpovídajícího výkonu pomůže, když máme dopředu představu, jaké aktivity chceme na vodě provozovat. Jistě, tuto univerzální poučku slyšíme před nákupem kdečeho a často se na takovou otázku prodávajícího těžko hledá odpověď. („Co chcete na tom kole dělat?“ „Jezdit.“ „Kde?“ „Venku, jsem myslel...“) Při nákupu lodních motorů máme výhodu, že většinou již máme loď, na niž chceme závěsný motor instalovat a s níž máme nějaké záměry. Jak tedy na výběr motoru?
Kde a čemu bude motor sloužit
Ústředním bodem celé úvahy je účel pořízení lodi. Každý tak nějak tuší, zda bude jeho loď plout po moři, jezeře nebo řece. Ne vždy už máme jasno v tom, co vše od lodi očekáváme. Bude jen hostit rodinu při denních výletech? Bude se pronajímat? Bude sloužit rybolovu? Bude se využívat pro vodní lyže či wakeboard? Znalost odpovědí na tyto otázky posouvá zájemce o závěsný motor o krok vpřed.
Objem motoru
Pokud víme, že naše loď, ať jakékoli velikosti, bude něco vléci, má se za minimum čtyřtaktní motor o výkonu 25 koní. Můžete provést jednoduchý výpočet na základě hmotnosti vaší lodi. Zde platí základní vzoreček, že jedna koňská síla výkonu má připadat na 12-20 kilogramů hmotnosti. To znamená, že na půl tuny hmotnosti potřebujeme motor o výkonu minimálně 25-40 hp. Na dvoutunovou loď pak motor ve výkonovém rozmezí 100-160 hp.
U snadno přepravitelných lodí, malých člunů, gumáků apod. jsou standardem motory o výkonu 2,5-30 hp. Tyto lodě není vhodné „překoňovat“, leckdy stačí motor do výkonu 6 hp, s nímž se snadno manipuluje, má integrovanou nádrž a madla pro přenášení.
Pravda je, že s počtem koňských sil přibývají i některé výhody - vyšší rychlost, lepší ovládání, více zábavy i větší bezpečnost ve zhoršených podmínkách na moři.
Čím větší výkon, tím větší spotřeba? Ne vždy
Jeden z rozšířených mýtů o lodních motorech praví, že malý motor spotřebuje méně paliva než jeho větší protějšky. To však neplatí vždy, protože menší, poddimenzovaný přívěsný motor může spotřebovat značné množství paliva. Uvažovat tímto směrem při výběru motoru není namístě. Velké moderní závěsné motory jsou vybaveny značnou palivovou nádrží a efektivně využívají každou kapku paliva.
Nejsnazší cesta
S výběrem motoru může samozřejmě pomoci i výrobce samotné lodi. Jedná se o jednoduchý způsob, jak začít vybírat správný výkon. Výrobní štítek či manuál by měly uvádět počet pasažérů a nákladu, který může loď přepravovat, doporučenou lodní elektroniku a příslušenství, a dokonce i maximální výkon, který je možné na plavidlo v podobě motoru instalovat.
Poslední věcí, na niž je třeba pamatovat, je legislativa. Při výběru velikosti lodního motoru je třeba mít na paměti zákony a vyhlášky vztahující se k provozu lodí na vodních plochách, kde plánujeme loď využívat. Může to ušetřit dosti peněz.
1902
Související články
Jak zlikvidovat laminátovou loď
Jak zlikvidovat laminátovou loď
Mezi vlastníky zejména motorových jachet zlidověl bonmot, že v životě majitele lodi jsou dva obzvlášť šťastné dny: první, když převezme svou novou loď, a druhý, když se jí zbaví. Jsou ale i tací vlastníci, jimž loď dělá radost po celou dobu své životnosti, a rozluka má tak podobu posledního sbohem. Jak vlastně správně laminátovou loď zlikvidovat?
Japonská velká čtyřka se zaměří na vodíkové lodní motory
Japonská velká čtyřka se zaměří na vodíkové lodní motory
Čtyři největší japonští výrobci motorů, Honda, Suzuki, Yamaha a Kawasaki, dostali od vlády v Tokiu posvěcení k společnému výzkumu a vývoji vodíkových motorů. Výsledek by měl nalézt uplatnění i v odvětví rekreační plavby.
Megajachty máme rádi, peníze ještě radši
Megajachty máme rádi, peníze ještě radši
Saúdskoarabský princ Fahad bin Sultán bin Abdulazíz al Saúd prohrál soud se švýcarskou bankou Credit Suisse o 41 milionů dolarů (880 milionů korun). Londýnský soud členovi saúdské královské rodiny uložil povinnost zaplatit dluhy, které vůči bance měla jeho společnost Burgundy Sea. Peníze si tato účelová firma půjčila na refinancování 82metrové superjachty Sarafsa. Bance však vrátila jen 13 500 eur. Je to druhý případ z nedávné doby, který vrhá ne právě příznivé světlo na rijádskou dynastii ve vztahu k motorovým lodím.