Dostupná extravagance z Polska
Novou motorovou jachtu Virtue V10 její polský výrobce nabízí v několika variantách. Kdo se cítí dobře, když má z čeho vybírat, toho jistě potěší široká paleta motorizace, která ostatně čítá i volbu mezi benzínovým a elektrickým pohonem. S nejsilnější benzínovou motorizací loď pluje maximální rychlostí 50 uzlů. To umožňuje inovativní trup.
Zásadní předností jachty má být podle výrobce trup patentované koncepce Petestep od stejnojmenné švédské firmy. Tento koncept spočívající v netradičním stupňování trupu vyšel z nápadu nadšence a závodníka na motorových lodích Petera Bjerstena. Při plavbě a sledování gejzírů vody šplouchajících do vzduchu kolem trupu ve tvaru hlubokého V razícího si cestu vpřed jej napadlo, zda by tuto energii nebylo možné využít pro pohyb plavidla. Od roku 2017 na základě jeho idey ve Švédsku vznikají trupy s dolu vytočenými ostrými stupni na bocích, přičemž směrem od přídě k zádi jsou v trupu vymodulovány další „schody“, které dále plavbu zefektivňují. V případě lodě Virtue V10 je toto pojetí trupu údajně zodpovědné za snížení spotřeby paliva až o 30 procent při plavbě stejnou rychlostí jako s konvenčním trupem. Přispívá rovněž hladkému a tiššímu provozu i na rozbouřené vodě.
Vnitřek trupu Virtue 10 je navržen tak, aby se do něj vešly akumulátory Evoy, které umožňují elektrický pohon. V10 ve variantě Top (v nabídce je také model Open) je podle výrobce jedním z mála rychlých člunů speciálně navržených pro použití s elektrickými závěsnými motory. K podpoře hlavního nabíjecího systému využívá solární panely umístěné právě na hard topu.
Zájemce o konvenční motorové ústrojí uspokojí široká nabídka přívěsných benzínových motorů. Nejslabší variantu představuje jeden motor Mercury o výkonu 150 koní, nejsilnější jednomotorovou motorizací je varianta s jednotkou Yamaha o výkonu 300 koní. Kdo se raději spoléhá na dva agregáty, může sáhnout i po dvojici motorů Honda o výkonu á 250 koní.
Účinná konstrukce trupu V10 umožňuje použití menších motorů pro stejný zážitek z jízdy jako u výkonnějších variant s konvenčním trupem. V závislosti na zvoleném motoru může V10 dosáhnout maximální rychlosti přes 50 uzlů a cestovní rychlosti mezi 20 a 40 uzly.
Klimatizovaný interiér nabízí kabinu na přídi s elektrickou toaletou a sprchou. Základní cena je 227 tisíc eur.
Technické údaje:
Celková délka (bez motoru): 9,89 m
Šířka: 2,90 m
Výtlak: 2765 kg
Ponor: 0,85
Motorizace: 150-500 hp
Nádrž na palivo: 450 l
Elektrický pohon: Evoy Breeze, max 185 hp
Baterie: 2x IP67 vodou chlazené
Trup kompozit GRP
www.virtue-yachts.com
271
Související články
Horko v turecké loděnici
Horko v turecké loděnici
V pondělí vypukl požár v jedné z výrobních hal loděnice Damen Yachting v turecké Antalyi. Podle vyjádření loděnice se řádění živlu obešlo bez obětí a zranění a nedotklo se ani žádného z rozestavěných projektů. Hala však byla „značně poškozena“.
Megajachty máme rádi, peníze ještě radši
Megajachty máme rádi, peníze ještě radši
Saúdskoarabský princ Fahad bin Sultán bin Abdulazíz al Saúd prohrál soud se švýcarskou bankou Credit Suisse o 41 milionů dolarů (880 milionů korun). Londýnský soud členovi saúdské královské rodiny uložil povinnost zaplatit dluhy, které vůči bance měla jeho společnost Burgundy Sea. Peníze si tato účelová firma půjčila na refinancování 82metrové superjachty Sarafsa. Bance však vrátila jen 13 500 eur. Je to druhý případ z nedávné doby, který vrhá ne právě příznivé světlo na rijádskou dynastii ve vztahu k motorovým lodím.
Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Vrak Saddámovy megajachty slouží rybářům a hrají si v ní děti
Těžko hledat výmluvnější symbol. Neslavnou éru vlády iráckého diktátora velmi případně ilustruje vrak megajachty Al-Mansúr, kterou si Saddám Husajn spolu se dvěma dalšími loděmi objednal v 80. letech. Jachta, na jejíž palubu údajně Husajn ani nikdy nevkročil, byla potopena spojenci při invazi v roce 2003. Dnes slouží jako základna rybářům, zatímco jejich děti si v interiéru hrají na schovávanou.