Co dokáže šlendrián na palubě
25. července narazila nákladní loď Wakashio na pobřeží nepřehlédnutelného ostrova Mauricius. Loď se rozlomila a 1000 tun paliva způsobilo ekologickou katastrofu. Příčina nehody je naprosto absurdní.
Japonský provozovatel lodě Mitsui O.S.K. Lines zveřejnil závěry vlastního šetření příčin. Nenaložená 300 metrů dlouhá nákladní loď směřovala z Číny do Brazílie. Cesta běžně míjí ostrov Mauricius o 22 mil.
Změna kurzu
Zdroj Windward
Změna kurzu Wakashio.
Dva dny před nehodou posádka změnila kurz a odchýlila se od běžné trasy. S novým kurzem měla Wakashio ostrov minout ve vzdálenosti 5 mil. V den nehody došlo k další změně kurzu. Tentokrát měla být vzdálenost od pobřeží jen 2 míle. Posádce šlo o to, dostat se do dosahu sítě mobilních operátorů. Spekulace o tom, že si posádka chtěla zatelefonovat domů, se ukázala být pravdivá. Narozeniny člena posádky a telefon domů. Kapitán není na můstku, posádka má pré...
Ke změně kurzu došlo navzdory tomu, že pro podobné přiblížení chyběly detailní mapy. Hlídka na můstku se také nevěnovala svým povinnostem (vizuálně a ani radarem nemonitorovala situaci). Proto loď najela na korálové útesy 0,9 mil od pobřeží ostrova...
Běžná praxe
Při šetření se ukázalo, že podobný manévr neudělal posádka poprvé, spíše šlo o běžnou praxi. Když si chtěl někdo zavolat…
Aby se v budoucnu zabránilo podobným nehodám, zavázala se společnost MOL utratit téměř 5 milionů dolarů za opatření zaměřená proti příčinám vzniku podobných nehod. Jak na vlastních, tak i pronajatých plavidlech. Mimo jiné bude posílena pobřežní podpora a monitoring, dojde k instalaci nového hardwaru, který umožní monitorování provozu na můstku pomocí videa a dojde k modernizaci palubních komunikačních systémů.
Kolik stojí hovor domů
Zdroj Copernicus Sentinel data (2020), processed by ESA
Korálové útesy a postižené laguny.
Posádka lodi Wakashio si chtěla brnknout domů. Škody se telefonátem spojené se vyšplhaly na desítky milionů dolarů. Přibližně 10 mil. USD slíbila zaplatit společnost MOL. 34 mil. USD požaduje Mauricius po japonské vládě jako kompenzaci škod, na podporu místních rybářských komunit, které loví v lagunách, zasažených únikem paliva.
Kapitán lodi Wakashio se spolehl na svoji posádku. A přepočítal se. Po zadržení na Mauriciu mu hrozilo až 60 let za mřížemi. To vypadá, jako delší doživotí.
4492
Související články
Jak náročný a nebezpečný je poslední krok k záchraně
Jak náročný a nebezpečný je poslední krok k záchraně
V bouři na Atlantiku přijdete o kormidlo. Fouká 10 Beauforta, spouštíte Mayday. Na scénu připlouvá zachránce, stačí vylézt na palubu. Zdá se, že jste zachráněni. K faktické záchraně je ale ještě daleko…
Odvážná záchrana trimaranu
Odvážná záchrana trimaranu
Zatímco pro někoho je plavba přes Biskaj vrcholem jachtařské kariéry, Luke Berry a Antoine Joubert absolvovali tuto trasu na trimaranu s ulomeným plovákem a nouzovou takeláží.
Nákladní loď se potopila v Egeji
Nákladní loď se potopila v Egeji
Nákladní loď Raptor, plující pod vlajkou souostroví Komory, se potopila nedaleko ostrova Lesbos. Ze čtrnáctičlenné posádky se podařilo zachránit jediného námořníka.