Co dokáže šlendrián na palubě
25. července narazila nákladní loď Wakashio na pobřeží nepřehlédnutelného ostrova Mauricius. Loď se rozlomila a 1000 tun paliva způsobilo ekologickou katastrofu. Příčina nehody je naprosto absurdní.
Japonský provozovatel lodě Mitsui O.S.K. Lines zveřejnil závěry vlastního šetření příčin. Nenaložená 300 metrů dlouhá nákladní loď směřovala z Číny do Brazílie. Cesta běžně míjí ostrov Mauricius o 22 mil.
Změna kurzu
Zdroj Windward
Změna kurzu Wakashio.
Dva dny před nehodou posádka změnila kurz a odchýlila se od běžné trasy. S novým kurzem měla Wakashio ostrov minout ve vzdálenosti 5 mil. V den nehody došlo k další změně kurzu. Tentokrát měla být vzdálenost od pobřeží jen 2 míle. Posádce šlo o to, dostat se do dosahu sítě mobilních operátorů. Spekulace o tom, že si posádka chtěla zatelefonovat domů, se ukázala být pravdivá. Narozeniny člena posádky a telefon domů. Kapitán není na můstku, posádka má pré...
Ke změně kurzu došlo navzdory tomu, že pro podobné přiblížení chyběly detailní mapy. Hlídka na můstku se také nevěnovala svým povinnostem (vizuálně a ani radarem nemonitorovala situaci). Proto loď najela na korálové útesy 0,9 mil od pobřeží ostrova...
Běžná praxe
Při šetření se ukázalo, že podobný manévr neudělal posádka poprvé, spíše šlo o běžnou praxi. Když si chtěl někdo zavolat…
Aby se v budoucnu zabránilo podobným nehodám, zavázala se společnost MOL utratit téměř 5 milionů dolarů za opatření zaměřená proti příčinám vzniku podobných nehod. Jak na vlastních, tak i pronajatých plavidlech. Mimo jiné bude posílena pobřežní podpora a monitoring, dojde k instalaci nového hardwaru, který umožní monitorování provozu na můstku pomocí videa a dojde k modernizaci palubních komunikačních systémů.
Kolik stojí hovor domů
Zdroj Copernicus Sentinel data (2020), processed by ESA
Korálové útesy a postižené laguny.
Posádka lodi Wakashio si chtěla brnknout domů. Škody se telefonátem spojené se vyšplhaly na desítky milionů dolarů. Přibližně 10 mil. USD slíbila zaplatit společnost MOL. 34 mil. USD požaduje Mauricius po japonské vládě jako kompenzaci škod, na podporu místních rybářských komunit, které loví v lagunách, zasažených únikem paliva.
Kapitán lodi Wakashio se spolehl na svoji posádku. A přepočítal se. Po zadržení na Mauriciu mu hrozilo až 60 let za mřížemi. To vypadá, jako delší doživotí.
4143
Související články
Srážka motoráku s plachetnicí u Rogoznice
Srážka motoráku s plachetnicí u Rogoznice
V úterý 21. června ve 1210 došlo k vážné nehodě u ostrůvku Smokvica před Rogoznicí v Chorvatsku. Dvaašedesátiletý rakouský jachtař skončil po kolizi v šibenické nemocnici s vážným zraněním. Osmatřicetiletý skipper motorové jachty je ve vazbě.
Tragická událost při Bermuda Race
Tragická událost při Bermuda Race
Offshore jachting je nádherný sport. Nádherný, ale občas také nebezpečný. Tentokrát se to ukázalo během závodu Newport – Bermuda. Skipper jachty Morgan of Marietta přišel při regatě o život.
Proč došlo k potopení škuneru Eleonora
Proč došlo k potopení škuneru Eleonora
V pátek vrazila servisní zásobovací loď ve španělském přístavu Tarragona do 50 metrů dlouhého škuneru Eleonora E, který byl vyvázán u nábřeží. Servisní loď do škuneru nacouvala, prorazila do trupu díru a škuner se potopil. Proč k nehodě došlo?