Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
		
		
	O víkendu jsme zveřejnili model zkušebního navigačního příkladu na kapitánské C. Tentokrát přinášíme po částech navigační příklad na zkoušky kategorie B.
V kolik hodin odpoledne můžete vplout do mariny Saint Malo dne 16.5.2022, aby při vplouvání byla pod kýlem rezerva hloubky 0,5 m? Ponor vaší jachty je 1,8 m. Hloubka vody u prahu před marínou je na mapě  2,0 m.
Výpočet požadované hloubky
 
 Začneme výpočtem potřebné hloubky. Jsme v přílivových vodách, kde vodu v maríně zadržuje betonový práh. Hloubka 
2,0 m znamená dva metry nad nulou mapy. Při nejnižším odlivu je tedy práh 2 metry nad hladinou. První výpočet, který uděláme, je výpočet v modrém rámečku. Spočítáme si potřebnou hloubku, kterou budeme hledat. Dva metry nad nulou v mapě je práh a k němu připočteme ponor jachty a požadovanou rezervu. Vyjde nám požadovaná hloubka 4,3 metru.
 
Vyhledání parametrů přílivů pro daný den v tabulce. 
 
 Krokem číslo 2 je vyhledání parametrů přílivu v tabulkách pro požadovaný den. Zjistíme, že nízká voda 1,4 m je ve 1401 a vysoká voda 12,4 m v 1923
 
 Další nutností je přepočet standardního času, ve kterém jsou tabulky (řekněme zimní čas), na čas letní. To je červený rámeček. Připočítáme k zimnímu času hodinu a vyjde nám vysoká voda ve 2023.
 
 Následuje vynesení parametrů přílivu do grafu. Zeleně je vynesena výška odlivu a přílivu a nakreslena spojnice hodnot.
Dále pokračujeme červeně. Hledáme hloubku 4,3 metru na vodorovné stupnici. odtud vyneseme kolmici. Tam, kde nám červená čára protne zelenou, se vydáme na graf průběhu přílivu.
Zde vidíme jednu plnou čáru a jednu přerušovanou. Kterou z nich použijeme? Potřebujeme zjistit, jestli se nacházíme ve springu (skočný příliv), nebo neapu. Vedle grafu jsopu uvedeny hodnoty springového a neapového range (v tyrkysovém oválu). Tedy rozdíly mezi výškami hladin ve springu a neapu. Springový rozdíl je 10,7 metru. Naše hodnoty jsou 1,4 m a 12,4 m. Po odečtení nám vyjde range 11 metrů. Znamená to, že jsme ve springu. Proto volíme v grafu plnou čáru.
 
V místě, kde červená čára protne plnou (pro přehlednost jsme ji vyznačili žlutě), spustíme kolmici dolů na vodorovnou stupnici, která nám říká, jak dlouho před, nebo po vysoké vodě požadovaná hodnota nastane. V našem případě zjistíme, že se jedná o čas 3 hodiny a 23 minut před vysokou vodou. Protože vysoká voda je ve 2023, výsledkem našeho příkladu je čas 17:00.
16.5. 2022 odpoledne bylo možné vplout do maríny ST. Malo od 17:00, abychom měli rezervu hloubky pod kýlem 0,5 metru.
Upozorňuji, že se jedná jen o část příkladu. Tu nejjednodušší.... Další budou následovat.
Máte-li zájem o kurz, máme vypsané kurzy na C a B.  
		
		
	
	
	
			
	
	
		
						
		
	
	
		5231
		
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	Související články
	Navigační příklad na B, tentokrát proudy
	
	
	
	Navigační příklad na B, tentokrát proudy
	Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Co říká tato šipka
	Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
	Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.