showTop
× Search
Kolize uprostřed oceánu
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Vende Globe

Kolize uprostřed oceánu

Vraťme se ještě jednou k závodu kolem světa Vendée Globe, která se zvolna blíží ke konci. Do závodu odstartovalo 29 jachet. Sedm z nich se během plavby srazilo s UFO.

UFO v námořní hantýrce neznamená létající talíř, ale neidentifikovaný plovoucí předmět. Téměř čtvrtina lodí startujících ve Vendée 

po takové srážce skončila. Nebo byla jejich plavební schopnost omezena. Znamená to, že v moři toho musí plavat opravdu hodně.

I když nemusí jít hned o plovoucí kontejnery, počty ztracených kontejnerů jsou alarmující. V letech 2011 – 2014 spadlo z kontejnerových lodí do moře ročně cca 733 kontejnery. Pokud bychom započítali i nehody kontejnerových lodí, při kterých také dochází ke ztrátám kontejnerů, naroste toto číslo na 2683 kontejnery. To už by bylo 233 ztracených kontejnerů každý měsíc.

Tato čísla jsou sice mírně zavádějící, ale přesto mají určitou hodnotu. Naší vinou toho v moři plave dost.

Další příčiny kolize

 

Nedá se předpokládat, že by příčinou srážky byly kontejnery často. Jsou tu i další příčiny. Velryby a velké ryby (takový měsíčník může mít například i 600 kg), kmeny stromů, jiný náklad z lodí spadlý, bóje utržené i plovoucí a odpad všeho druhu. Moře se stalo bezednou skládkou.

Vysoká rychlost
Že by dříve k těmto kolizím nedocházelo? Asi docházelo, ale nebyly tak medializované a případně neměly takové následky. Vyšší rychlost lodí znamená větší škody.

Konkrétní případy
Alex Thompson 16.11.2016

Jižní Atlantik, zlomený foil

Foto Jean-Marie Liot / DPPI / Vendee Globe

Foto Jean-Marie Liot / DPPI / Vendee Globe

Ulomený foil Alexe Thompsona

„Plul jsem rychlostí kolem 24 uzlů. Přišla rána. Loď zastavila a otočila se na pravobok o 20°. Vyběhl jsem na palubu, povolil otěž hlavní plachty a zjistil jsem, že jsem musel do něčeho vrazit. Stočil jsem se po větru a šel prohlédnout loď. Foil na pravoboku byl poškozen a škrábance byly i na trupu. Ve vodě jsem nic neviděl. Podle instrukcí jsem provedl kompletní prohlídku lodi a ukázalo se, že je jinak v pořádku. Žádné strukturální poškození. Bylo možné pokračovat dále.“

Thomas Ruyant 19.122016

Tasmanovo moře, prasklý trup

Foto Thomas Ruyant

Foto Thomas Ruyant

Trup lodi Thomase Ruyanta se v podstatě zlomil.


„Náraz byl extrémní. Plul jsem rychlostí 17 – 18 uzlů a na místě jsem se zastavil. Vrazil jsem zřejmě do kontejneru. Usuzuji tak podle škod na trupu. Celá přední část trupu explodovala a zlomila se. Loď naštěstí nepřišla o stěžeň. Spal jsem na svém beanbagu a hlavu jsem měl naštěstí schovanou, protože jsem skončil naražený na přepážce pod stěžněm. Věci, které byly uloženy v zádi, jsem našel o 10 metrů dále u stěžně. Vzhledem k tomu, že jsem plul v oblasti, kde je provoz nákladních lodí, není srážka s kontejnerem vyloučená.“

Sebastien Josse 5.12.2016

Jižní oceán, poškozený foil


„Surfoval jsem na vlnách. Rychlost lodi se pohybovala kolem 30 uzlů. Náhle jsem zpomalil na 10 uzlů. Když se loď rozjela, cítil jsem, že něco není dobře. Zjistil jsem, že na vině je foil, který je zaražen do trupu a poškozeno jeho lože." 


Předchozí článek Zajímavá marína za zajímavé ceny
Další článek Do cíle bez jídla
Vytisknout
9200

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu