showTop
× Search
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit. Čelo startovního pole je západně od Kanárů. Nerovná stopa, která se od Madeiry klikatí za zádí vedoucí Holcim-PRB, jasně ukazuje, že vítr v posledních hodinách nebyl stabilní. Hodně byl ovlivněn mraky jeho směr i síla. V takových okamžicích je snadné uvíznout v bezvětří pod mrakem, jako se to stalo Samu Goodchildovi. Rychlý závodník si dal na 30 minut pauzu. Nestabilní podmínky jsou vidět i na rychlostech vedoucí skupiny. Lunven 14,4 uzlu, Goodchild 19,1, Richomme 8,9,  Ruyant 13,4 a například Simon jen 5,2 uzlu. Vítr nyní vane N – NW kolem 13 uzlů a bude slábnout. Nejrychlejší mají před sebou 500 mil ve slabém větru, než se dostanou na úrovni Kapverd do pasátu. Znamená to dalších 500 mil neustálé pozornosti, hledání větru. Nevypadá to na...

Poslední videa


Závodní jachting

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Vende Globe

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe

Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?

Jsou závodníci, kteří ve Vendée Globe doplouvají do cíle. A jsou jiní, kteří často nedokončí. Štěstí jedněch, smůla druhých? Nebo jeden příliš tlačí na pilu a druhý má pro jachtu větší cit?

Takto to bývalo dříve. Michel Desjoyeaux (jediný dvojnásobný vítěz Vendée), vynikající závodník s citem pro hranice, za které se není dobré vydávat. Hranice své a hranice lodě. Trochu zapomínaný Armel Le Cléac´h. Třikrát se postavil na start. Dvě druhá místa a jedno vítězství. Fantastické výsledky. Na druhou stranu Alex Thomson. Pět startů, třikrát nedojel. Jednou třetí a jednou druhý. Hranice možností lodě byly dříve závislé především na citu závodníka.

Dnes je to jiné. Moderní lodě jsou protkané senzory a optickými vlákny. Vše měří namáhání, vše se sejde na monitoru počítače. Senzory ve vantech měří napětí v takeláži, optická vlákna jsou ve stěžni, v trupu, ve foilech, v kormidlech.

Namáhání má své limity. Jakmile je nějaký překročen, rozezní se alarm. Je třeba problém řešit. Will Harris z týmu Malizia k tomu říká: „Důvodem, proč je důležité mít údaje o zatížení, je ten, že na palubě lodi máte často pocit, že všechno každou chvíli exploduje. Plavba na lodi IMOCA je velmi hlučná. Mnoho částí lodě vydává stále velmi hlasité a znepokojivé zvuky. Ale pokud vám data říkají, že je vše v pořádku, máte jistotu, že na loď můžete i nadále tlačit.“

„Zajímavé je i to, že stav lodě souvisí s tím, jak unavený bude závodník,“ poznamenává Will Harris. "Čím více alarmů řve, tím více je třeba akcí od závodníka a tím méně může spát a odpočívat."

244

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Kurz na kapitánský průkaz C

Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli...

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu