showTop
× Search
Turistická sezóna se chýlí k závěru a na Jadranu se život vrací do běžných kolejí. Uklidňující se situaci policisté využili k útoku na zločince na ostrově Molat. Na druhou stranu v Rovinji to byl zločinný pirát/ka, který zaútočil na obyvatelku města. A vlastně víte, co je romobil? Zbraně a tabák Víte, kde leží ostrov Molat? Ze Zadaru poplujete na severozápad, minete Ugljan, Rivanj a Sestrunj. Za Sestrunjem doleva, proplujete úžinou mezi Tun Mali a Tun Veli, zahnete doprava, za kopcem Golubinjka ještě jednou doprava a jste v zátoce Lučina, která je hlavním trajektovým přístavem Molatu. Touto cestou se na ostrov vydali kriminalisté ze Zadaru. Zásah byl veden na šedesátiletého N.B., který ostrovany zásoboval tabákovými výrobky. Na stopu zločinu přivedl policisty známý chorvatský obchodní řetězec Studenac. Po inventuře zjistil, že na Molatu se mimo turistickou sezónu neprodá jediná krabička cigaret. Navzdory tomu, že prostranství před kostelem je plné...

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Návyková Beneteau First 36

Návyková Beneteau First 36
Vojtěch Sládeček
/ Kategorie: Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od svého představení získala mnoho prestižních ocenění.

Jachtu jsme testovali na začátku léta během týdenní plavby v Chorvatsku. Šlo o jediný týden během sezóny, kdy byla volná.

Projekt First 36 začal vznikat již v roce 2019, kdy své síly spojili francouzská loděnice Beneteau a slovinská Seascape. Cílem bylo vytvořit inovativní sportovní loď, která může být používána jako singlehanded racer, ale zároveň poskytne dostatek pohodlí i pro rodinnou plavbu. Do práce se dal francouzský designér Samuel Manuard, který s týmem Seascape spolupracoval již od vzniku loděnice. Dnes má na svém kontě tento zkušený závodní jachtař a designér mnoho zajímavých lodí. Několik jachet IMOCA, špičkové Class 40, celou řadu Classe Mini. Takže bylo jasné, že se bude na co těšit.

Lehká, rychlá, prostorná

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Ideální plachtou do slabšího větru je Code 0.
Týmu se povedlo i díky vakuové infuzi vytvořit velmi lehký trup, se skvělými plavebními vlastnostmi. Díky dvojici kormidelních listů a dokonale vyvážené takeláži se jízda pod plachtami stává opravdovým zážitkem. Interiér i exteriér nabízí velkou míru variability. Spoustu věcí lze z lodi vyjmout a odnést a snadno si tak loď přeměníte do regatové verze. Z kokpitu je možné kompletně odebrat dva postranní úložné prostory, díky čemu získáte extra dávku prostoru pro závodní posádku. Zadní kajuty mají zase například možnost redukce postele na jednolůžko, což pomáhá při skladovaní plachet a dalšího materiálu. Při složené posteli na jednolůžko je prostor v zadní kajutě pocitově velký, a nikoliv stísněný jako na běžné lodi této délky.

Netradiční kuchyňský kout

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Možnost propojení kuchyňské pracovní desky.
Na to že se jedná o 36 stopou loď je pocit z interiéru opravdu velkolepý. Salonu dominuje netradiční středová kuchyň, které usnadňuje pohyb v lodi při velkých náklonech.  Kuchyňka se na první pohled zdá malinká, ale je zde možnost prodloužení díky jednoduché dřevěné desce, která se vloží mezi kuchyň a lednici. Pokud se zrovna nevaří, deska se uklidí a dá se pohodlně procházet s obou stran.

Mix klasiky s inovacemi

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Netradičně řešený pultík s ledničkou v kuchyni.
Salon je bez bočních skříněk. I díky tomu si člověk připadá jako na mnohem větší lodi. Šířka 3,8 metru je zde opravdu využita na maximum. Za rovnými sedačkami se nachází prostory pro odkládání věcí. Objem je dostačující pro uložení většiny zásob na týdenní plavbu. Nechybí ani tradiční prostorný navigační stolek, na který se už dnes velmi často zapomíná. I na mnohem větších lodích. Dalším zajímavým řešením je toaleta na přídi. Je relativně malá, ale díky chytrému řešení sklápěcího umyvadla nad záchodem překvapivě funkční.

Vše pro zábavnou plavbu

Foto Beneteau

Foto Beneteau

Plavba ve skluzu je návyková...
Kokpitu dominují dvě kormidelní kola a nekonečná dráha otěžového vozíku hlavní plachty. Vše je koncipováno tak, aby loď mohl ovládat jen jeden člověk. Tedy vše, co potřebuje kormidelník, je svedeno ke kormidelním kolům. Zbytek lan je pak klasicky veden na nástavbu kajuty. Veškeré trimování jde i v silném větru hladce, hlavně díky moderním dyneemovým lanům a jejich dostatečnému zpřevodování . Backstay, otěžový vozík, inhaulery, downhaulery, vše funguje jak má a trimování je radost.

Naše testovaná loď měla k dispozici kromě základního oplachtění (80 m2), také Code 0 na rolfoku (58 m2). Pro nás ideální varianta, protože jsme loď testovali ve dvou.

Plavba ve skluzu je návyková

Image
Jaké je to na takové lodi pod plachtami? Jednoduše zážitek. Během týdne v Chorvatsku jsme měli relativně proměnlivé počasí. Tedy ideální na to si ověřit, jak se loď chová v různých podmínkách. Za vše asi bude mluvit fakt, že i při slabém větru jsme radši vytáhli plachty, než jeli na motor. Už při šesti uzlovém větru jachta s Codem 0 dosahuje stejné rychlosti jako vítr. Při běžné jízdě se základním oplachtěním se rychlost hravě pohybuje mezi 8-9 uzly. Při této rychlosti již loď pomalu přechází z výtlačné plavby do skluzu. Zábava začíná v silnějším větru, což je ostatně dominanta této lodi. Maximální rychlost 11,2 uzle jsme dosáhli při cca 24 uzlech větru v úhlu cca 140° TWA.

Loď je po celou dobu plavby extrémně dobře vyvážená, do kormidelního kola jde jen minimum tlaku. O vybalancování lodě jsme se přesvědčili při cca 18 uzlech TWS na stoupačku, kde i na plné plachty bylo možné kormidlo úplně pustit a loď plula vyváženě sama. O spinoutu, který už je pro mnoho lodí v takovémto větru běžnou záležitostí, nebyla na First 36 ani řeč. Celou dobu tak kormidlo jen lehce korigujete dvěma prsty a užíváte si rychlost a ochotu lodě zvyšovat v poryvech hodnoty rychlosti na závodních Garmin GNX displejích na stěžni.

Závěrem

Pokud jste tedy milovníky sportovního jachtingu a hledáte zajímavý kompromis, mezi pohodlnou lodí a závodní raketou, First 36 bude určitě skvělá volba, která vám zaručí mnoho fantastických zážitků pod plachtami. Je pravda, že plavba ve skluzu je návyková.

Specifikace

Celková délka 11,98 m

Délka trupu     11,00 m

Délka na vodorysce    10,25 m

Šířka    3,80 m

Výtlak 4800 kg

Balast  1550 kg

Ponor  2,25 m

Plocha hlavní plachty 42 m2

Plocha kosatky           38 m2

Výkon motoru 29 HP

Nádrž na palivo          70 l

Nádrž na vodu 200 l

CE certifikace A6/B8/C10

Design Manuard YD

Cena    od 238 813 EUR bez DPH

Více www.bemexboot.cz

 

1525

Dokumenty ke stažení

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu