Jubilejní Vendée Globe má za sebou první noc
Včera hodinu po poledni odstartoval jubilejní 10. ročník sólového závodu kolem světa Vendée Globe. Největší svátek offshore jachtingu na světě. Statisíce diváků vyprovázely 40 závodníků na start. Emotivní okamžik, který se opakuje jen jednou za 4 roky.
Vendée Globe není standardní závod. Je plný emocí. Létáme do vesmíru, na druhý konec světa jsme schopni se přepravit v řádu hodin, na nejvyšší hory šplhají primátoři hlavních měst a letní cesty k moři na Balkán jsou všední maličkostí.
Sólová plavba kolem světa je stále sólovou plavbou kolem světa. Inflace zanedbatelná. Každý, kdo jen čichnul k jachtingu, si dovede představit náročnost takového podniku. Nebo možná nedovede, ale ví, že je to horší, než si představit dovede. Přesto o tom mnozí sní.
V tom je kouzlo Vendée. I dnes spojuje vrcholnou sportovní událost s dobrodružstvím a se sny mnohých. Stále je to plavba kolem světa, která v minulosti stála životy tisíce námořníků. A ani dnes není návrat jistotou. Jsou místa, kde vám v nouzi nepomůže nikdo jiný než ostatní závodníci. Jachtaři se vydávají do nejizolovanějších míst na planetě, do míst, kde bouře jsou všednější než čerstvé novinky ze světa.
Už od časného rána vyplouvaly z přístavu Les Sables závodní jachty. Na cestě kanálem do moře je vyprovázeli diváci. Statisíce diváků se přišli rozloučit s námořníky, kteří se vydávali na plavbu kolem planety Země. Na pontonu se jachtaři zdravili s minulými účastníky regaty. Přítomen byl Pete Goss, který v bouři Jižního oceánu zachránil Raphaela Dinelliho z potápějící se jachty. Jediný dvojnásobný vítěz Michel Desjoyeaux je tradičním hostem v přístavu. Nejstarší startující Jean Le Cam (66 let) si před nástupem na svoji novou jachtu potřásl rukou s Vincentem Riou, který ho zachránil z překlopené VM Materiaux u mysu Horn.
Počasí bylo tentokrát k závodníkům hodné. Vítr zanedbatelný, moře klidné. Nebylo snadné se dostat přes startovní čáru. V severovýchodním větru se startovalo na zaďák.
Smolařem na startu byl Novozélanďan Conrad Colman. Namotal si otěž genakru na lodní šroub a nemohl odstartovat. Potřeboval asistenci svého týmu. Nakonec startoval se zpožděním 75 minut.
Někdy je však vítr nevyzpytatelný. Jen pár hodin po startu byl ve vedení. Už není, moderní lodě jsou rychlejší, ale byl.
Po noci plné halz, tedy noci vyčerpávající, je na čele největší favorit Charlie Dalin. K mysu Finisterre mu zbývá 160 mil. Pluje rychlostí 23 uzly a náskok na druhého Sebastiena Simona je 11 mil. Od 3. do 5. místa jsou seřazeni další favorité Sam Goodchild, Yannick Bestaven a Thomas Ruyant. Více než 25 mil ztrácí na Dalina další z favoritů Jeremie Beyou.
Zajímavé je porovnat trasu vedoucí skupiny a veterána Jaena Le Cama (již jeho 6. Vendée Globe, jen jednou nedokončil). Le Cam pluje na nové jachtě, která nemá foily, jen klasické daggerboardy. Pluje mnohem více po větru než jachty foilující.
Z ostatních favoritů ztrácí Yoann Richomme (10. místo), Boris Herrmann (24.), nebo Samantha Davies (až třetí od konce).
Polohu lodí najdete zde. Jen si vypněte nepřehledný 3D mód. Vlastně dva 3D módy. Nejprve vypnout 3D mapu a pak dole (DISPLAY otevře další menu) i 3D zobrazení lodí.
612
Související články
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Rekord Nico Lunvena 546,6 nm/24 h!
Nicolas Lunven začal Vendée Globe od podlahy. Během posledních 24 hodin vytvořil nový sólový rekord v počtu uplutých mil. Rekord má hodnotu 546,6 nm. To je jen pro představu z Puly až někam jižně od Zakynthosu. Sólo…
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.