showTop
× Search
Kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru vedený Vojtou Sládečkem je vždy beznadějně vyprodán. Zdá se, že si jachtaři uvědomují, jak moc na motoru záleží jejich bezpečnost. Připravili jsme nové termíny kurzů na únor.  Ohlasy na kurz vedený Vojtou Sládečkem jsou skvělé. Účastníci kurzu oceňují jak možnost si vše prohlédnout a vyzkoušet na skutečném motoru, tak i pedagogické schopnosti školitele, který dokáže vše přiblížit jednoduše a zábavně. Možnost prohlédnout si motor ze všech stran usnadňuje orientaci v praxi v těsném motorovém prostoru jachty.  Co se na kurzu naučíte? Během kurzu si vysvětlíte, jak motor funguje, ukážete si jednotlivé systémy a jejich důležité součásti a v praxi si pak vyzkoušíte základní opravy a kontroly. Po teoretické části v učebně, bude nachystán reálný lodní motor, na kterém si vše prakticky vyzkoušíte. Cílem kurzu není udělat z vás lodní inženýry, ale vysvětlit principy a techniky,...

Zablokované kormidlo

Vplouváte do maríny. Posádka pobíhá po palubě, chystá fendry, vyvazovací lána a háček. Vy máte přečtenou situaci, víte, odkud fouká vítr, kam bude loď snášet, které lano je návětrné a jak celý...

Bez rekordu. Prozatím…

Jen pár hodin po sobě vypluly na plavbu kolem světa trimarany Sodebo Ultim a SVR Lazartigue. Cílem bylo překonání rekordu. Jen pár hodin po sobě oba trimarany svoji pouť za rekordem skončily mezi...

Poslední videa


Závodní jachting

Bez rekordu. Prozatím…

Jen pár hodin po sobě vypluly na plavbu kolem světa trimarany Sodebo Ultim a SVR Lazartigue. Cílem bylo překonání rekordu. Jen pár hodin po sobě oba trimarany svoji pouť za rekordem skončily mezi...

Fialová bestie

Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků...

Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví

Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Jan Koukal
/ Kategorie: Testy, Novinky

Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví

Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se rozhodli vyzkoušet redaktoři německého Yachtu a porovnat ji s její aluminiovou obdobou. Jak test dopadl?

Zmíněná hmotností kategorie je třetí nejvyšší ve výrobním spektru Ankerplexu, které začíná na 0,9 kg a končí na 23,8 kg. Na výběr je primárně mezi hliníkovou a ocelovou variantou. Hliníková verze je vždy stejně velká, ale přirozeně o mnoho lehčí než ocelová. 

Skladnost na jedničku

Základní charakteristikou kotvy je její demontovatelnost. Ta je vítanou vlastností, pokud jde o skladnost a mobilitu. Obvykle však podobné výrobky bývají na štíru se spolehlivostí, což je ale zase něco, co bychom od kotvy očekávali na prvním místě. Jak tedy obstál Ankerplex?

Kotvu lze rozebrat na tři samostatné části a stejně tak i složit bez použití nářadí. Snadnému skladování rozebraných dílů nahrává fakt, že jsou všechny části ploché. Jednoduše se naskládají do tašky a celý balík lze uložit bez větších nároků na prostor.

Hliníková kotva ve 14kilogramové třídě váží pouze 6,1 kilogramu, zatímco verze z nerezové oceli 14,4 kilogramu. Modely AKP 14ST (ocel) a AKP 14AL (hliník) výrobce doporučuje pro lodě od 33 do 39 stop. Ačkoli výrobce neuvádí žádné rozdíly ve výkonnosti kotev z různých materiálů, test Yachtu odhalil docela znatelné odlišnosti ve funkčností tohoto zásadního náčiní.

Test se uskutečnil na jachtě dlouhé necelých 11 metrů s výtlakem 5,5 tuny. Své schopnosti záhrabu měla kotva předvést v písčitém dně. Montáž je u obou kotev stejná: dlouhý dřík se zasadí do jediného ramene a připojí se i mohutné vytahovací oko. Není potřeba žádné nářadí. Opětovnému rozpadnutí sestavy brání solidní šekl spojený s okem, na nějž lze přivázat lano kotevní bójky. Ocelová varianta se od hliníkové liší mocností materiálu. Jednotlivé díly proto nelze „mixovat“.

Jasný vítěz

Nerezová Anchorplex 14 byla vyzkoušena v hloubce dvou metrů. Kotevního lana s olověným jádrem němečtí kolegové vypustili 15 metrů. Kotva se zaryla hned při prvním lehkém zatažení za lano a držela i proti motoru, který běžel na plný výkon. Průběh testu zaznamenávala kamera Gopro umístěná na velkém kotevním oku. Během celé procedury nenastal jediný zádrhel, příjemným bonusem pak bylo, že z hladkého nerezového povrchu šel písek snadno opláchnout pouhým opakovaným ponořením kotvy.

Podmínky testu hliníkové kotvy byly identické. Při čekání na zahrabání kotvy loď plula velmi pomalu na zpětný chod. Nejprve se zdálo, že se kotva zahrabala, pak bylo ale zřejmé, že se uvolnila a byla vlečena po dně. Teprve po chvíli opět zabrala. Zvyšujícím se otáčkám a zabírajícímu motoru však nebyla schopna odolávat a po chvíli se vytočila do strany a uvolnila se. Na vině přitom nemusí být materiál - problém není v samotném hliníku, ale v jeho nízké hmotnosti.

Výsledek je tedy zřejmý po velmi rychlém a nenáročném testu. Ceny testovaných kotev uvedené na e-shopu výrobce jsou přitom s výsledky testu v rozporu, neboť odrážejí ceny materiálu, nikoli užitek výrobku. Ocelová varianta přijde na 449 eur, zatímco hliníková na 471 eur bez DPH. Celý kotevní výrobní program Anchorplexu se vejde do rozmezí 60 až 799 eur. Volitelná brašna je k dispozici ve třech velikostech a stojí 19 až 40 eur. Tři metry řetězu a 25 metrů lana přijdou na 50 eur.

 

1378

Technika plavby

Zablokované kormidlo

Vplouváte do maríny. Posádka pobíhá po palubě, chystá fendry, vyvazovací lána a háček. Vy máte přečtenou situaci, víte, odkud fouká vítr, kam bude loď snášet, které lano je návětrné a jak celý...

Bezpečná plavba na zaďák

Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?

Vyhledat

Nejbližší události

«prosinec 2024»
poútstčtsone
2526272829301
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
303112345
Na horu