Zimování jachty, podpalubí
Jestliže jsme v minulém díle upozorňovali na nezbytnost odstranění vody a vlhkosti z paluby, pro prostory pod palubou to platí dvojnásob. V podpalubí musí být nejen sucho, ale všechny prostory musejí být ještě dobře ventilovány. Proto se nechávají průduchy a lukny otevřené.
V podpalubí můžeme ponechat vybavení, u nějž je zřejmé, že mu zima neuškodí. Drobnosti, jako jsou třeba navigační pomůcky, je lépe odnést a přechovat doma.
Hrubý úklid
Jakmile jsou všechny drobné věci odstraněny, můžeme celý interiér projet se silným vysavačem. Všechny plochy, skříňky, police, víka, dveře, podlážky a přepážky následně utřeme hadrem za použití sladké vody a vhodného čisticího prostředku.
Dřevěné plochy ošetříme politurou na nábytek nebo speciálním voskem. Dveře a zásuvky, i chladničku nebo chladicí box, necháme otevřené, aby mohl všude cirkulovat vzduch – zvlášť důležité je to u dřevěných vestaveb, které mohou být napadeny plísněmi. U oken a luken prohlédneme těsnění a prověříme funkčnost klik.
Fajnovější práce
Sběrný prostor pod podlážkami čistíme speciálními cleanery. Případné zbytky oleje v prostoru pod motorem obezřetně zachytíme a adekvátně zlikvidujeme (sběrný dvůr).
Tank na pitnou vodu je třeba dezinfikovat. Dosáhneme toho tak, že jej naplníme vodou se sterilizačním roztokem, necháme několik hodin působit a pak tank zcela vyprázdníme.
Složitější vodovodní soustavy jako ty s ohřevem vody, které nelze zcela vyprázdnit, konzervujeme speciálními nemrznoucími prostředky.
Toaletu a fekální tank vydatně propláchneme roztokem s dezinfekcí, mechaniku promažeme. Zkontrolujeme těsnění. Fekální tank buď vyprázdníme, nebo naplníme směsí vody a nemrznoucího prostředku.
Čerpadla s neoprenovými impellery otevřeme a impellery vyjmeme (aby nezatuhly). Gumová ruční čerpadla ošetříme mastkem v prášku.
Ověříme funkčnost dnových ventilů, případně promažeme a ponecháme otevřené, aby vlhkost mohla pryč.
2572
Související články
Nepěkné praskliny v trupu kolem kýlu
Nepěkné praskliny v trupu kolem kýlu
Na lodi Cesaria, na které děláme v Praze kurzy přístavních manévrů, jsme měli nehezké praskliny kolem kýlových šroubů. Byly čím dále ošklivější. Bylo třeba konat.
Matěj Novák - Yacht Club Praha. Jaký je charter v sezóně 2025
Matěj Novák - Yacht Club Praha. Jaký je charter v sezóně 2025
Na otázky týkající se průběhu charterové sezóny 2025 nám odpovídá Matěj Novák z charterové společnosti Yacht Club Praha. Jaká je letošní situace v charteru v Chorvatsku?
Také rolování hlavní plachty potřebuje servis
Také rolování hlavní plachty potřebuje servis
Matěj Novák z Yacht Club Praha nám popsal zajímavý servis rolovacího mechanismu hlavní plachty. I části lodě, které běžný charterový host neřeší, potřebují jednou za čas důkladný servis. Zima je pro charterové firmy obdobím oprav a údržby.