Aby plachty déle vydržely
Za plachty na své jachtě zaplatíte obvykle statisíce. Co vše můžete udělat proto, aby vám déle vydržely?
Svoji velkou roli na degradaci plachet má UV záření. Pokud plachty nepoužíváte, chraňte je před sluncem. Hlavní plachta má být zapnutá v lazy bagu na ráhně, o srolovanou genu se postará ochranný UV lem na plachtě.
Dále má stárnutí na svědomí flatrování. Plachty máte mít správně vytrimované a snažte se flatrování minimalizovat také při obratech a refování.
Pokud se plachta odírá o sáling, vant, relingový sloupek, také to bude mít vliv na její menší životnost. Zkontrolujte, jestli někde nekoukají ostré konce závlaček, podívejte se na přední stranu stěžně, kolem kterého prochází gena při obratech.
Používejte plachty při adekvátní síle větru. Refujte včas. Přílišná síla působící na plachty se podepíše časem na jejich tvaru. Plachta se vytahá.
Dotahujte lanka v zadních lemech plachet. Nenechte zadní lem flatrovat. Nezapomeňte ale ani na jejich povolování. Je-li leech line dotažený více, než je třeba, také to má negativní vliv na plachtu.
Dotahujte správně výtahy plachet a outhaul. Při málo dotaženém výtahu hlavní plachty hrozí vytržení jezdců z plachty, namáhání na plachtu je bodové. Po skončení plavby vše povolte.
Kontrolujte kapsy spír. Zde často dochází k roztržení švů.
Drážka, nebo kolejnice na stěžni má být čistá a ošetřená suchým lubrikantem, aby jezdce volně chodily a nedocházelo k přílišnému namáhání při vytahování plachet.
To samé se týká i drážky na rolfoku. Jednotlivé profily rolfoku musí k sobě těsně doléhat a na sebe přesně navazovat.
Uchovávejte plachty mimo sezónu suché, zbavené soli a složené na suchém místě.
11255
Související články
Kurz servis a údržby lodního dieselového motoru v Ostravě a v Brně
Kurz servis a údržby lodního dieselového motoru v Ostravě a v Brně
Po čase jsme připravili znovu kurzy servisu a údržby lodního dieselového motoru, tentokrát v lednu Brně a v Ostravě. V loňském roce byl o kurzy na Moravě mimořádný zájem. Všechny tamní únorové kurzy byly vyprodány.
Proč nerolovat v silném větru genu
Proč nerolovat v silném větru genu
Stoupačka v silném větru, loď se naklání, je to na hraně. Proč se vyhnout zarolování geny? Proč zmenšení této plachty nechat až jako poslední možnost?
Poslední místo na kurzu servisu a údržby lodního motoru
Poslední místo na kurzu servisu a údržby lodního motoru
Již zítra od 17:00 proběhne v Praze kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Kurz povede jako vždy vynikající instruktor Vojta Sládeček. Máme poslední volné místo.