Search
× Search
Základy manévrů s motorovým člunem - 3.díl
Jan Koukal
/ Kategorie: Motorové jachty

Základy manévrů s motorovým člunem - 3.díl

Manévrování s motorovými čluny má svá specifika, řekli jsme si to už v prvním dílu našeho seriálu. V některých ohledech je složitější, v jiných jednodušší, než s plachetnicí.

Postavte vedle sebe na vodu plachetnici bez plachet a motorový člun a zapněte vítr z boku. Myslíte si, že obě lodě se budou pohybovat ve větru stejně? Ne ne, to byste čekali marně. Zatímco plachetnice, by se začala stáčet přídí po větru, motorový člun by se dal především do pohybu celý, byl by snášen do boku. 

Čím je to způsobeno? Pro vysvětlení provedeme drobné zjednodušení. Plachetnici si představíme v podstatě tak, jak ve skutečnosti vypadá, tedy s kýlem a velkým kormidlem. Motorový člun na druhou stranu budeme považovat za jednoduchou vanu ležící na hladině. U plachetnice začne vítr snášet příď. Voda klade přídi nejmenší odpor, není zde ani kýl a ani kormidlo. Proto se plachetnice stočí přídí po větru. Plochá vana má naproti tomu všude stejný odpor. Proto bude možné, aby se v bočním větru posouvala vodou bokem. Čím méně hluboký bude trup pod čarou ponoru a čím vyšší nad hladinou, tím bude stáčení výraznější. 

Dva motory
Pojďme se ale podívat na něco jiného, na něco, s čím se u plachetnic nesetkáme. Jsou to dva motory. Mnohé motorové čluny jsou vybaveny dvojicí motorů a tedy i dvojicí lodních šroubů. Přístavní manévry s takto vybavenými jachtami jsou zcela odlišné od toho, jak se manévruje s plachetnicemi. Motorový člun s jedním přímým náhonem a plachetnice mají v podstatě stejné ovládání, shodné problémy. Dvojice motorů je jiná. Místo kormidla přebírají v přístavech vládu nad manévry lodě nezávisle ovládané motory. 

 
Manévry na motor
Zatímco při plavbě vpřed můžeme i v přístavech na motorových lodích použít kormidlo, při plavbě na zpětný chod je manévrování pomocí motorů téměř nezbytností. Proč? Je to způsobeno tím, že na přední chod propelery posílají proud vody na kormidla, kormidla mají velký výkon a jachta poslouchá. Při plavbě na zpátečku proud vody na kormidla nejde. Jachta se přitom pohybuje pomalu a kormidla mají malý výkon (v porovnání s plachetnicemi je velikost kormidla zanedbatelná. Proto je ovládání motory již zmíněnou nutností.

 

Mnoho informací o přístavních manévrech najdete zde.

Další část přineseme zítra.

 

6457
Na horu