Základy manévrů s motorovým člunem - 3.díl
Manévrování s motorovými čluny má svá specifika, řekli jsme si to už v prvním dílu našeho seriálu. V některých ohledech je složitější, v jiných jednodušší, než s plachetnicí.
Postavte vedle sebe na vodu plachetnici bez plachet a motorový člun a zapněte vítr z boku. Myslíte si, že obě lodě se budou pohybovat ve větru stejně? Ne ne, to byste čekali marně. Zatímco plachetnice, by se začala stáčet přídí po větru, motorový člun by se dal především do pohybu celý, byl by snášen do boku.
Čím je to způsobeno? Pro vysvětlení provedeme drobné zjednodušení. Plachetnici si představíme v podstatě tak, jak ve skutečnosti vypadá, tedy s kýlem a velkým kormidlem. Motorový člun na druhou stranu budeme považovat za jednoduchou vanu ležící na hladině. U plachetnice začne vítr snášet příď. Voda klade přídi nejmenší odpor, není zde ani kýl a ani kormidlo. Proto se plachetnice stočí přídí po větru. Plochá vana má naproti tomu všude stejný odpor. Proto bude možné, aby se v bočním větru posouvala vodou bokem. Čím méně hluboký bude trup pod čarou ponoru a čím vyšší nad hladinou, tím bude stáčení výraznější.
Dva motory
Pojďme se ale podívat na něco jiného, na něco, s čím se u plachetnic nesetkáme. Jsou to dva motory. Mnohé motorové čluny jsou vybaveny dvojicí motorů a tedy i dvojicí lodních šroubů. Přístavní manévry s takto vybavenými jachtami jsou zcela odlišné od toho, jak se manévruje s plachetnicemi. Motorový člun s jedním přímým náhonem a plachetnice mají v podstatě stejné ovládání, shodné problémy. Dvojice motorů je jiná. Místo kormidla přebírají v přístavech vládu nad manévry lodě nezávisle ovládané motory.
Manévry na motor
Zatímco při plavbě vpřed můžeme i v přístavech na motorových lodích použít kormidlo, při plavbě na zpětný chod je manévrování pomocí motorů téměř nezbytností. Proč? Je to způsobeno tím, že na přední chod propelery posílají proud vody na kormidla, kormidla mají velký výkon a jachta poslouchá. Při plavbě na zpátečku proud vody na kormidla nejde. Jachta se přitom pohybuje pomalu a kormidla mají malý výkon (v porovnání s plachetnicemi je velikost kormidla zanedbatelná. Proto je ovládání motory již zmíněnou nutností.
Mnoho informací o přístavních manévrech najdete zde.
Další část přineseme zítra.
6884
Související články
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Stačí jediné lano, abychom dokázali dostat loď bokem k molu a stabilizovat ji tam. Které lano to je? Respektive, která lana to jsou a co následně musím udělat?