Vrátí se nákladní plachetnice?
Ještě krátce po 2. světové válce vozily poslední plachetnice obilí z Austrálie do Evropy. Labutí píseň. Kdo by řekl, že se na světové oceány nákladní plachetnice zase vrátí?
Vše se neustále zrychluje, zboží procestuje půl světa, než najde svého zákazníka. Čas jsou peníze, říká se. Přesto je možná dnešek (respektive zítřek) tím pravým okamžikem pro návrat nejklasičtějšího lodního pohonu. A tím je vítr.
Německá firma Sail Cargo připravuje stavbu největší nákladní plachetnice Quadriga. Mělo by jít o loď dlouhou 170 metrů, která bude určena pro přepravu 1700 – 2000 automobilů. Dozor nad projektem v pondělí potvrdila certifikační společnost Lloyd´s Register.
Půjde o čtyřstěžník navržený designéry Dykstra Naval Architects. Loď bude vybavena tzv. Dyna-Rigem, který je veřejnosti znám z plachetnice Maltese Falcon. Toto oplachtění vyvinul už v šedesátých letech Wilhelm Prölss. Na lodi Quadriga by mělo být přes 5000 m2 plachet. Díky jednoduchosti Dyna-Rigu je možné plachty vytáhnout do 10 minut. Na Maltese Falcon trvá rozbalení plného prádla méně než 7 minut. Jen pro srovnání na školním škuneru Gorch Fock je to 7 hodin.
Rychlost lodi Quadriga by se měla pohybovat zpočátku mezi 10 a 12 uzly, do budoucna se počítá se zrychlením na 14 – 16 uzlů. Kromě plachet bude loď vybavena čtveřicí dieselových generátorů, které budou pohánět elektromotor. Pro vykrytí špičkového výkonu budou v záloze baterie.
Zajímavá zpráva, ne? Třeba se jednou znovu vzbudíme do doby, kdy budou mořím vládnout plachetnice. Zatím je to ale daleko. Těžko si představit plachty pro 400 metrů dlouhou kontejnerovku.
4667
Související články
Největší zakázka na rotorové plachty
Největší zakázka na rotorové plachty
Firma Norsepower zabývající se vývojem a výrobou rotorových plachet, získala největší zakázku na své Rotor Sail v historii. Vypadá to, že více než 100 let staré inovaci fouká čerstvý vítr do plachet.
Royal Huisman WING 100
Royal Huisman WING 100
Holandská loděnice Royal Huisman přišla s novým konceptem plachetnice s mohutnými stěžni typu wingmast s integrovanými solárními panely, vynikajícím rychlostním potenciálem a mnoha dalšími inovacemi, které snižují negativní vliv na životní prostředí.
Znovu plachty na nákladní lodě
Znovu plachty na nákladní lodě
Norská firma Yara Marine Technologies ve spolupráci s britskou BAR Technologies připravují návrat plachet na paluby nákladních lodí. Nabízejí řešení, které sníží spotřebu paliva až o 30 %.