Největší zakázka na rotorové plachty
Firma Norsepower zabývající se vývojem a výrobou rotorových plachet, získala největší zakázku na své Rotor Sail v historii. Vypadá to, že více než 100 let staré inovaci fouká čerstvý vítr do plachet.
Nezvyklý druh… Řekněme plachty, se nazývá Flettnerův rotor. Jedná se o svislý válec, který roztočí elektrický motor. Fouká-li vítr, vzniká na točícím se válci vztlak, který je kolmý na směr větru. Je to dáno (stejně jako na plachtě) tím, že na jedné straně rotoru je vítr rychlejší (menší tlak), na straně druhé pomalejší (větší tlak). Výsledkem je síla, která rotor tlačí směrem do menšího tlaku.
Rekordní objednávku zadalo francouzské rejdařství Louis Dreyfus Armateurs SAS. Rotorovými plachtami chce vybavit trojici svých nově stavěných RoRo lodí, které jsou určeny na přepravu velkých dílů pro kompletaci letadel Airbus přes Atlantik. Lodě budou vybaveny i motory, ale rotory budou snižovat spotřebu.
Video Norsepower
Jak funguje Flettnerův rotor
Každá z lodí bude vybavena šesticí rotorů vysokých 35 metrů. Další inovací bude využití routingového softwaru, který bude optimalizovat trasu dle počasí. Půjde tedy o program, který se již dlouhodobě využívá v závodním jachtingu. Novinkou je i systém Norsepower Sentient Control, který bude ovládat jednotlivé části systému plachet v reálném čase. Na rozdíl od minulých řešení bude každá plachta ovládána zvlášť a budou se brát v úvahu i interakce mezi nimi.
Podle odhadů by měla nová flotila produkovat v roce 2030 jen 50 % emisí CO2 na transatlantické trase oproti současnosti.
504
Související články
Další nákladní loď s rotorovými plachtami
Další nákladní loď s rotorovými plachtami
Technologie rotorových plachet dál proniká do sektoru nákladní lodní dopravy. Pro rejdaře je na nich atraktivní jak úspora paliva, tak možnost prezentovat se jako klimaticky zodpovědná společnost.
Znovu plachty na nákladní lodě
Znovu plachty na nákladní lodě
Norská firma Yara Marine Technologies ve spolupráci s britskou BAR Technologies připravují návrat plachet na paluby nákladních lodí. Nabízejí řešení, které sníží spotřebu paliva až o 30 %.
Nákladní plachetnice s vínem a kakaem
Nákladní plachetnice s vínem a kakaem
Francouzská nákladní plachetnice Grain de Sail má za sebou první plavbu s vínem do New Yorku a s kakaem z Dominikánské republiky do přístavu Saint-Nazaire ve Francii. Celkově plavba trvala 4 měsíce.