Nákladní plachetnice už pluje
Při plavbě z loděnice v Turecku do domovského přístavu Saint-Nazaire ve Francii, naložila poprvé nákladní plachetnice Neoliner Origin 315 automobilů v Bastii, aby byly vyloženy druhý den v Marseille.
Dva skládací karbonové stěžně (každý vysoký 76 metrů) s tuhými plachtami. Plachty mají plochu cca 3 000 m². Vítr má být hlavním pohonem lodě. Loď pojme až 6 300 tun nákladu, nebo až 321 automobilů. Počítá se i s kontejnery.
Zdroj Neoline
Výšku je možné sklopením stěžňů snížit na méně než polovinu.
Společnost Neoline uvádí, že plachetnice bude operovat mezi Francií a pobřežím Východní Kanady / USA, konkrétně mezi přístavy jako Baltimore, Halifax a Saint-Pierre-et-Miquelon. Bude možná i přeprava cestujících.
První komerční plavba
Neoliner Origin úspěšně dokončila svou první komerční nakládku během plavby z turecké loděnice RMK Marine do domovského přístavu Saint-Nazaire. Při zastávce v Bastii bylo naloženo 315 automobilů klienta Filpar. Následující den byly vyloženy v Marseille.
Na lodi jsou použité tuhé plachty složené z horizontálních plátů, které se skládají na ráhno jako harmonika. 88 metrů vysoké stěžně jsou sklopné, výška lodi se tak redukuje na méně než polovinu (42 metry). Díky tomu je možné proplouvat pod důležitými mosty. Provozní rychlost bude 11 uzlů.
V případě absence větru je k dispozici i dieselelektrický pohon. Průměrná spotřeba paliva by měla být jen 15% ve srovnání s klasickou nákladní lodí podobných parametrů.
Velkou roli při plavbách plachetnice bude hrát weather routing, který známe z offshore jachtingu. Jde o optimalizaci trasy v závislosti na meteorologických podmínkách.
Pravidelná linka mezi Evropou a Severní Amerikou začne ještě letos. Pokud se projekt osvědčí, Neoline mluví o flotile až čtyř lodí.
Parametry
Délka (LOA) 136 m
Šířka 24,2 m
Ponor 5,5 v přístavu, 14 metrů na moři
Kapacita nákladu 265 × 20’ kontejnerů / 125 × 40’ / 321 vozidel
Plachty 2 × karbonové skládací stěžně s tuhými plachtami
Výška stěžňů 76 m
Celková plocha plachet 3 000 m²
Pohon Hybridní – vítr + pomocný dieselový motor
Rychlost (ekonomická) 11 – 14 uzlů
Více zde.
106
Související články
Největší zakázka na rotorové plachty
Největší zakázka na rotorové plachty
Firma Norsepower zabývající se vývojem a výrobou rotorových plachet, získala největší zakázku na své Rotor Sail v historii. Vypadá to, že více než 100 let staré inovaci fouká čerstvý vítr do plachet.
Znovu plachty na nákladní lodě
Znovu plachty na nákladní lodě
Norská firma Yara Marine Technologies ve spolupráci s britskou BAR Technologies připravují návrat plachet na paluby nákladních lodí. Nabízejí řešení, které sníží spotřebu paliva až o 30 %.
Nákladní plachetnice s vínem a kakaem
Nákladní plachetnice s vínem a kakaem
Francouzská nákladní plachetnice Grain de Sail má za sebou první plavbu s vínem do New Yorku a s kakaem z Dominikánské republiky do přístavu Saint-Nazaire ve Francii. Celkově plavba trvala 4 měsíce.