Umíte hodit vyvazovací lano?
Víte, jak se správně hází vyvazovací lano, pokud ho potřebujete dohodit daleko?
Standardní situace
V přístavu čeká podavač mooringů na přibližující se jachtu. Posádka pobíhá bezhlavě po palubě. Podavač je jako na trní. Už vidí, že to nebude žádná sranda. Že se zapotí.
Kormidelník jachty je trochu vystresovaný a točí kormidlem zprava doleva. Na zádi jachty se ustálila dvojice pomocníků, každý v ruce beztvaré klubko lana.
Jachta se blíží, nervy se napínají. Deset metrů od mola, devět… Pomocníky s lany svrbí klubka vyvazovacích lan v rukou. Vědí, že na jejich lanech stojí úspěch přistání a už je chtějí zahodit a zbavit se zodpovědnosti.
Osm metrů od mola, první pomocník sbírá odvahu a hází lano podavači mooringů.
Zamotané lano nemá nejmenší šanci dolétnout a padá pod záď jachty.
Kormidelníka chytá panická hrůza z namotání lana na lodní šroub. Pomocník se snaží lano co nejrychleji z vody vytáhnout.
V té chvíli již je záď lodi dva metry od mola. Stačí lano podat podavači mooringů…
Nervy ale pracují. Na podávání není čas. Pomocník zmuchlané klubko mokrého lana jebne vší silou podavači mooringů do obličeje.
Ten jen otráveně otře tvář. Není to poprvé…
Jak se chyb vyvarovat?
1 - Vyvazovací lano obvykle není třeba házet. Rozhodně není třeba ho házet na dlouhou vzdálenost. Ve většině případů je možné počkat do poslední chvíle a lano hodit na molo vedle podavače mooringů ve chvíli, kdy jsme od mola dva až tři metry. Velmi často je ale i to zbytečné a je možné lano podavači mooringů podat.
2 – Vyvazovací lano si v ruce před přistáním vždy přerovnáme. I když bylo lano dobře smotané, před samotným hozením, nebo podáním, lano vždy ještě jednou přemotáme. Jen tak zajistíme, že není zamotané.
3 – Nastane-li situace, kdy je třeba lano hodit daleko, použijeme na hození lana obě ruce. V házecí ruce si necháme cca 4 smyčky lana, ve druhé ruce máme zbytek. Házecí rukou házíme v prvním sledu, druhou rukou zbytek lana dohazujeme. Při rozmotávání lana za letu nedochází mezi smyčkami k takovému tření a lano letí dále.
Další tipy a triky najdete v knize Přístavní manévry.
13461
Související články
Proč měnit dlouhý za krátký?
Proč měnit dlouhý za krátký?
Uvazujete-li jachtu u mola, ve většině případů máte na vrchu vazáku dlouhý konec lana. Proč před vyplutím udělat změnu, dlouhý konec převázat dospodu a krátký navrch?
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být dlouhé otěže a výtahy?
Jak mají být na plachetnici dlouhé otěže a výtahy, aby to bylo dost dlouhé, ale ne zase příliš?
Dotahování mooringu bez práce
Dotahování mooringu bez práce
Stále často vidíme v přístavech a marínách, jak je jachta vyvázána záďovými lany a na přídi si bowman při dotahování mooringu snaží uskřinout kýlu. Přitom je to zbytečné, vše je možné dělat bez námahy.