Nebezpečný uzel na laně
Stalo se vám někdy, že jste odplouvali od mola, kde jste stáli zádí, a v nejméně vhodnou dobu se na uvolňovaném vyvazovacím laně udělal uzel a lano se zaseklo v kruhu na mole? Nepříjemná situace, při které snadno dojde ke škodám.
Co dělat proto, aby se už neopakovala? Je to jednoduché. Stačí minuta navíc a nedělat chyby.
K uzlu na laně může dojít ze dvou důvodů. Obvykle je na vině nedbalost. Před vypouštěním lana si posádka lano nepřerovnala v ruce a nevšimla si tak uzlu, který na zabordeleném laně vznikl. K zauzlování však může dojít i tehdy, když se konec lana nešťastně zavlní a uzel je na světě. To se však stává zřídka.
Aby k nebezpečné situaci nedošlo
Vždy je třeba se před vypuštěním lana přesvědčit, jestli není zauzlované. Proto si dlouhý konec lana znovu smotám v ruce, abych měl jistotu.
Je tu ale ještě jedno lepší řešení. Obvykle máme navrchu vazáku uvázán delší konec lana. To je pak ten, který uvolňujeme. Udělejte to opačně. Než budete odplouvat, lano převažte. Dlouhý konec uvažte vespodu a kratší konec navrchu. Riziko zamotání minimalizujete.
Aby nedošlo k vytvoření uzlu při zavlnění lana, vypouštěné lano kontrolujeme v ruce. Necháme si ho proběhnout v ruce a tím případnou vlnu tlumíme.
Kdyby přesto došlo k vytvoření uzlu, mějte ihned připravený k odvázání druhý konec lana. Je lepší se pro lano později vrátit než nechat lano, aby loď strhlo zpět. To může mít mnohem horší následky.
7124
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.