Nebezpečný uzel na laně
Stalo se vám někdy, že jste odplouvali od mola, kde jste stáli zádí, a v nejméně vhodnou dobu se na uvolňovaném vyvazovacím laně udělal uzel a lano se zaseklo v kruhu na mole? Nepříjemná situace, při které snadno dojde ke škodám.
Co dělat proto, aby se už neopakovala? Je to jednoduché. Stačí minuta navíc a nedělat chyby.
K uzlu na laně může dojít ze dvou důvodů. Obvykle je na vině nedbalost. Před vypouštěním lana si posádka lano nepřerovnala v ruce a nevšimla si tak uzlu, který na zabordeleném laně vznikl. K zauzlování však může dojít i tehdy, když se konec lana nešťastně zavlní a uzel je na světě. To se však stává zřídka.
Aby k nebezpečné situaci nedošlo
Vždy je třeba se před vypuštěním lana přesvědčit, jestli není zauzlované. Proto si dlouhý konec lana znovu smotám v ruce, abych měl jistotu.
Je tu ale ještě jedno lepší řešení. Obvykle máme navrchu vazáku uvázán delší konec lana. To je pak ten, který uvolňujeme. Udělejte to opačně. Než budete odplouvat, lano převažte. Dlouhý konec uvažte vespodu a kratší konec navrchu. Riziko zamotání minimalizujete.
Aby nedošlo k vytvoření uzlu při zavlnění lana, vypouštěné lano kontrolujeme v ruce. Necháme si ho proběhnout v ruce a tím případnou vlnu tlumíme.
Kdyby přesto došlo k vytvoření uzlu, mějte ihned připravený k odvázání druhý konec lana. Je lepší se pro lano později vrátit než nechat lano, aby loď strhlo zpět. To může mít mnohem horší následky.
Pokud chcete vědět, jak se v přístavech a marínách vyhnout nebezpečným situacím, přijďte 27. března v Praze na přednášku o přístavních manévrech.
5926
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?