Proč měnit dlouhý za krátký?
Uvazujete-li jachtu u mola, ve většině případů máte na vrchu vazáku dlouhý konec lana. Proč před vyplutím udělat změnu, dlouhý konec převázat dospodu a krátký navrch?
Připlujete například zádí k molu a vyvazujete jachtu. Protože vyvazovací lano je obvykle delší než dvojnásobek vzdálenosti mezi vazákem na lodi a pacholetem na břehu, po vyvázání budete mít jeden konec vyvazovacího lana delší než druhý. Obvykle je to tak, že na vazáku je spodní lano vyvázané na konci, tedy krátký konec, horní lano je uvázané někde uprostřed, tedy dlouhý konec. Pro odplouvání od mola, kdy odplouváme a vyvazovací lano stahujeme do lodě, není vhodné stahovat delší konec lana. Prvním důvodem je více práce a druhým důvodem větší nebezpečí, že se dlouhý konec někde zauzluje a zasekne.
Proto před vyplouváním uděláme změnu. Vyvazovací lano odvážeme a převážeme opačně. Tedy dlouhý konec uvážeme na vazáku vespod a krátký konec navrch. Při odplouvání tak budeme protahovat jen krátký konec. Znamená to menší riziko problémů.
A přitom taková blbost...
681
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?