Proč měnit dlouhý za krátký?
Uvazujete-li jachtu u mola, ve většině případů máte na vrchu vazáku dlouhý konec lana. Proč před vyplutím udělat změnu, dlouhý konec převázat dospodu a krátký navrch?
Připlujete například zádí k molu a vyvazujete jachtu. Protože vyvazovací lano je obvykle delší než dvojnásobek vzdálenosti mezi vazákem na lodi a pacholetem na břehu, po vyvázání budete mít jeden konec vyvazovacího lana delší než druhý. Obvykle je to tak, že na vazáku je spodní lano vyvázané na konci, tedy krátký konec, horní lano je uvázané někde uprostřed, tedy dlouhý konec. Pro odplouvání od mola, kdy odplouváme a vyvazovací lano stahujeme do lodě, není vhodné stahovat delší konec lana. Prvním důvodem je více práce a druhým důvodem větší nebezpečí, že se dlouhý konec někde zauzluje a zasekne.
Proto před vyplouváním uděláme změnu. Vyvazovací lano odvážeme a převážeme opačně. Tedy dlouhý konec uvážeme na vazáku vespod a krátký konec navrch. Při odplouvání tak budeme protahovat jen krátký konec. Znamená to menší riziko problémů.
A přitom taková blbost...
963
Související články
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Stabilizace jachty na jediném laně v různých situacích
Při přístavních manévrech je dobré umět stabilizovat jachtu u mola na jediném laně. Jednodušeji se pak odplouvá i připlová. V různých situacích využíváme různé kombinace lana a motoru.
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Kurzy nejen přístavních manévrů na jaro 2026
Právě jsme vypsali termíny třídenních kurzů přístavních manévrů v Chorvatsku na duben 2026. Jde o kurzy, které odstraní největší slabinu každého jachtaře, tedy zajíždění do přístavu. Vedle dražších kurzů s vlastní kajutou tentokrát vypisujeme kurzy klasické na tříkajutové jachtě.
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Proč si najíždět těsně k lodi a jak na to
Zajíždím zádí k molu a fouká mi boční vítr. Najíždím k již vyvázané jachtě, kterou budu mít na závětrném boku. Proč popluji těsně vedle ní? Proč si nenechávám rezervu?