Thorovo nukleární kladivo na emise
Norská loděnice Ulstein představila koncept 149 metrů dlouhé lodi s jaderným pohonem, která má sloužit jako mobilní dobíjecí stanice na vlnách, a tak přispět k dekarbonizaci námořního průmyslu.
Nový design s pracovním názvem Thor vychází z konceptu 3R (Replenishment - zásobování, Research - výzkum, Rescue - záchrana). Na jeho palubě má být thoriem poháněný reaktor založený na roztavené soli (MSR), který bude generovat velké množství čisté energie. Proto je loď zároveň chápána jako plovoucí dobíjecí stanice pro expediční lodě s bateriovým pohonem operující v nejodlehlejších koutech světa.
"Máme cíle, ambice a environmentální povinnost přepnout na bezemisní chod, ale dosud jsme neměli řešení," prohlásila výkonná šéfka Ulsteinu Cathrine Kristiseter Martiová. Takovou odpovědí podle ní může být právě Thor.
Součástí prezentace je rovněž sesterský koncept lodi Sif, 100metrového expedičního plavidla s bateriovým pohonem, které se bude dobíjet za plavby z Thoru. Takto může Thor živit najednou čtyři lodě, zatímco sám nebude žádné doplňování paliva potřebovat, protože reaktory typu MSR jsou takzvanými množivými reaktory, které vyrábějí více paliva, než samy spotřebují. Thorium coby množivý materiál může pomocí tepelných neutronů produkovat uran pro další provoz reaktoru.
Potenciál thoriových MSR reaktorů je předmětem výzkumu. Škála reakcí zahrnuje nadšené ovace i kroucení hlavou nad nafouknutou bublinou. Nespornou výhodou tohoto konceptu je dostupnost a nízká cena thoria v porovnání s uranem i nižší toxicita jaderného odpadu.
Experimenty se prováděly jen ve výzkumných reaktorech, žádné velké, ekonomicky použitelné postaveny nebyly. V Ulsteinu ale technologii věří a tento koncept považují za chybějící kousek skládačky, který námořní dopravu posune k bezemisní budoucnosti.
1346
Související články
Jak vybrat správnou velikost lodní baterie
Jak vybrat správnou velikost lodní baterie
Baterie zajišťující provoz palubních přístrojů a spotřebičů je podstatnou součástí lodní výbavy. Aby byla spolehlivým zdrojem energie, musí mít dostatečnou kapacitu. Jak zjistíme, po jak velké baterii sáhnout?
Ulstein stvořil novou lodní třídu. Bude stavět turbíny
Ulstein stvořil novou lodní třídu. Bude stavět turbíny
Norský stavitel lodí Ulstein vytvořil novou třídu plavidel speciálně určenou pro instalaci základů mořských větrných elektráren o jedné pilotě. Právě pro tento účel je trup na zádi opatřen „výřezem“ pro spouštění těžkých pilot, které bude mít na starosti jeřáb na palubě. Základy turbín o jedné pilotě jsou nejběžnějším typem základů mořských turbín ukotvených do dna.
Slunce místo větru: Němci plují na solární plachty
Slunce místo větru: Němci plují na solární plachty
Se zajímavým nápadem přišla německá společnost Flin solar. Nabízí flexibilní solární panely pro široké využití na jachtách.