Štědrý večer s ohýnkem na palubě jaderné kontejnerovky
Ruská důslednost v oblasti bezpečnosti lidí a ochrany zdraví a majetku je pověstná. Stejně jako schopnost sebereflexe a zájem na transparentnosti a včasném informování obyvatelstva. Že se svět mnoho nedozvěděl o požáru na palubě kontejnerové lodi Sevmorput s jaderným pohonem, tak musí být nejspíše selhání jedince.
Požár vypukl v Murmansku na základně Atomflotu, dceřiné firmy Rosatomu, která spravuje ruskou flotilu plavidel s jaderným pohonem. O celé události je k dispozici minimum informací. Ruské ministerstvo pro mimořádné situace zvolilo pro oficiální oznámení kanál Telegram, na němž 24. prosince večer informovalo o „incidentu na území Atomflotu“, o něco později následovala zpráva o jeho „úspěšném zdolání“. Učebnicově byrokratickým jazykem úřad líčil, že se „hasiči dostali až k ohnisku požáru a přijímají veškerá opatření k jeho uhašení“ s ubezpečením, že nehrozí žádné nebezpečí.
Web The Barents Observer uvedl, že požár zasáhl kabinu na palubě Sevmorputu. Zprávy na Telegramu si podle norského webu přečetlo asi deset tisíc lidí. Státní jaderná energetická společnost Rosatom, která Sevmorput provozuje, ani společnost Atomflot incident nekomentovaly. Základna Atomflotu se přitom nachází jen několik kilometrů od centra Murmansku. Ale požár na lodi s jaderným pohonem v přístavu města s 270 tisíci obyvatel v Rusku holt nestojí za řeč.
Sevmorput je jediná obchodní kontejnerová loď s jaderným pohonem na světě. Je dlouhá 260 metrů a byla postavena v roce 1988. Již před mnoha lety téměř mířila do šrotu, ale v roce 2013 bylo rozhodnuto o její renovaci a po dvou letech opět vyplula. V posledních letech dodávala náklad vojenským a těžebním zařízením v polárních oblastech. Loď může přepravovat 1324 kontejnerů.
Požár může ruským úřadům sloužit jako připomínka toho, že životnost reaktoru byla prodloužena jen do letošního roku. Je tak pravděpodobné, že tentokrát již loď bude z provozu vyřazena definitivně. The Barents Observer uvedl, že podle šéfa společnosti Atomflot Leonida Irlitsy společnost plánuje letos loď nahradit plavidlem s konvenčním pohonem.
497
Související články
Vrak 34 m jachty Acceptus znovu pluje
Vrak 34 m jachty Acceptus znovu pluje
Před 14 dny shořela v přístavu v Makarské 34 metrů dlouhá jachta Acceptus, překlopila se a zůstala ležet na dně. Nyní se podařilo vrak vyzvednout a je na cestě do šrotu.
Začíná vyprošťování vraku 34 m dlouhé jachty z Makarské
Začíná vyprošťování vraku 34 m dlouhé jachty z Makarské
Je to už více než týden, kdy v přístavu Makarská shořela 34 metrů dlouhá motorová jachta Acceptus. Překlopený vrak jachty je stále u nábřeží, kolem jsou nataženy norné stěny, aby zabránily úniku paliva. Nyní začíná složitá vyprošťovací operace.
V loděnici Lürssen zničil požár megajachtu
V loděnici Lürssen zničil požár megajachtu
2. července v loděnici Lürssen u Kiel kanálu vypukl v ranních hodinách požár, který zachvátil 100 metrů dlouhou halu, v níž probíhala výstavba 75 metrů dlouhé jachty Honolulu v ceně 250 mil. USD pro saudskoarabského miliardáře.