Štědrý večer s ohýnkem na palubě jaderné kontejnerovky
Ruská důslednost v oblasti bezpečnosti lidí a ochrany zdraví a majetku je pověstná. Stejně jako schopnost sebereflexe a zájem na transparentnosti a včasném informování obyvatelstva. Že se svět mnoho nedozvěděl o požáru na palubě kontejnerové lodi Sevmorput s jaderným pohonem, tak musí být nejspíše selhání jedince.
Požár vypukl v Murmansku na základně Atomflotu, dceřiné firmy Rosatomu, která spravuje ruskou flotilu plavidel s jaderným pohonem. O celé události je k dispozici minimum informací. Ruské ministerstvo pro mimořádné situace zvolilo pro oficiální oznámení kanál Telegram, na němž 24. prosince večer informovalo o „incidentu na území Atomflotu“, o něco později následovala zpráva o jeho „úspěšném zdolání“. Učebnicově byrokratickým jazykem úřad líčil, že se „hasiči dostali až k ohnisku požáru a přijímají veškerá opatření k jeho uhašení“ s ubezpečením, že nehrozí žádné nebezpečí.
Web The Barents Observer uvedl, že požár zasáhl kabinu na palubě Sevmorputu. Zprávy na Telegramu si podle norského webu přečetlo asi deset tisíc lidí. Státní jaderná energetická společnost Rosatom, která Sevmorput provozuje, ani společnost Atomflot incident nekomentovaly. Základna Atomflotu se přitom nachází jen několik kilometrů od centra Murmansku. Ale požár na lodi s jaderným pohonem v přístavu města s 270 tisíci obyvatel v Rusku holt nestojí za řeč.
Sevmorput je jediná obchodní kontejnerová loď s jaderným pohonem na světě. Je dlouhá 260 metrů a byla postavena v roce 1988. Již před mnoha lety téměř mířila do šrotu, ale v roce 2013 bylo rozhodnuto o její renovaci a po dvou letech opět vyplula. V posledních letech dodávala náklad vojenským a těžebním zařízením v polárních oblastech. Loď může přepravovat 1324 kontejnerů.
Požár může ruským úřadům sloužit jako připomínka toho, že životnost reaktoru byla prodloužena jen do letošního roku. Je tak pravděpodobné, že tentokrát již loď bude z provozu vyřazena definitivně. The Barents Observer uvedl, že podle šéfa společnosti Atomflot Leonida Irlitsy společnost plánuje letos loď nahradit plavidlem s konvenčním pohonem.
583
Související články
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Znovu požár, tentokrát v Primoštenu
Zdá se, že s požáry na lodích se roztrhl pytel. Po dnešním článku o ohni v podpalubí na Mljetu, jetu hned další. Tentokrát hoří katamaran Bali v přístavu v Primoštenu. Údernou jednotku tvoří primoštěnští ohňobijci, na místě jsou tři vozidla.
Souboj s požárem na palubě
Souboj s požárem na palubě
Když vypukne na palubě požár, mnoho času na řešení nezbývá. Nehledě na to, že jakákoli cesta do podpalubí je obtížná. Boris, jeden z našich dlouholetých čtenářů popisuje, co se dělo na palubě a v podpalubí při připlutí na Mljet, kdy se v podpalubí objevil kouř.
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětské letadlové lodě jsou velmi hořlavé
Sovětský svaz nebyl na letadlové lodě příliš dobrý. Pomineme-li vrtulníkové lodě (což je dnes každá trochu větší jachta), bylo v loděnicích se srpem a kladivem ve znaku dokončeno jen pět kousků něčeho, co bylo nazýváno letadlovými křižníky. Jejich vlastnosti jsou různě špatné. Ale dobře hoří…