Proč nemít kuchyni před salonem
Mezi novými jachtami se nám rozšířil takový nešvar. Loděnice začaly používat kuchyně umístěné mezi salonem a předními kajutami. Vypadá to výborně. Má to svá ale…
Proč se od dávného dávna, od chvíle, kdy se začaly vyrábět jachty, používaly kuchyně umístěné vedle hlavní lukny? Vedle schodů do podpalubí?
Důvod je jednoduchý. Kuchyně vedle hlavní lukny je dobře přístupná ze salonu i z kokpitu. Navíc tomuto umístění nahrával i tvar trupu (dnes nedůležité).
Je to jasné, když je hezky, servírujete večeři na palubu, když prší, snídáte v podpalubí v salonu. Ze strategicky umístěné kuchyně není problém podávat pokrmy nahoru i do salonu.
Jachty před lety byly navrhovány a stavěny k jinému účelu než dnes. Tenkrát se počítalo s tím, že hlavním úkolem jachty je plavba. Krátká, dlouhá, na tom nezáleží. Prostě plavba. Tato překonaná myšlenka se dnes už opouští. Vraťme se ale k plavbě. Plujete ve dne, plujete v noci. Jednou je vedro, jindy chlad prostupuje až na kost. Pomocník v kymácejícím se podpalubí uvaří čaj a podá ho kormidelníkovi do kokpitu. Jen se natáhne z kuchyně a podá ho.
Teď si představte, jak kuchař uvaří čaj v moderní jachtě s kuchyní vpředu. Uvaří a naleje do hrnku. To je stejné jako na staré lodi. Pak se ale musí vydat na nebezpečnou pouť celým podpalubím, aby se dostal k hlavní lukně a do kokpitu. Dá se předpokládat, že než se kormidelník napije, bude již půlka hrnku prázdná.
Poznámka: U většiny jachet, které vidíme v marínách ve Středomoří, je tento argument neplatný. Když je třeba se ohřívat u kormidla čajem, nevyplouvají.
3685
Související články
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.
Jak je to s odpadem na jachtách
Jak je to s odpadem na jachtách
Odstraňování odpadů z jachet na moři dle přílohy V k úmluvě MARPOL 73/78