Proč jsou springy důležitější než vyvazovací lana?
Stojíme-li s jachtou bokem k molu, jsou springy důležité pro stabilizaci jachty. V některých situacích jsou to právě springy, které jsou pro bezpečné stání nejdůležitější.
Představte si stání bokem u mola, kde moře vlní. Není to sice vhodné místo, někdy ale jediné možné. V takové chvíli vyvazujeme jachtu tak, aby většinu energie absolvovaly springy, minimum přecházelo do záďového a příďového vyvazovacího lana, které necháváme volnější.
Proč?
Dlouhé springy vedoucí v malém úhlu k hraně mola a k ose jachty, poskytují pružnost, nepřekáží pohybu a umožňují lodi, aby se houpala z boku na bok bez závažných škubanců, které jsou nepohodlné a mohou způsobit poškození jachty.
Příďové a záďové lano vedou k molu v mnohem větším úhlu a jsou kratší, poskytují tedy menší pružnost. Navíc špatně snášejí houpání jachty z boku na bok. Proto dochází ke škubancům, které se přenášejí do trupu jachty.
Používejte pořádně springy
Při stání bokem jsou springy nezbytné a jak se píše výše, dokážou poskytnout mnohem větší bezpečí než při stání na dotaženém záďovém a příďovém laně. Proto nešetřete úsilím a používejte springy tak, jak je třeba. Stačí, aby do přístavu vnikly vlny od bláznivého motoráku a klidné stání se může změnit v drama s praskajícími lany a vylamujícími se vazáky.
1274
Související články
Výpočet rychlosti přílivového proudu
Výpočet rychlosti přílivového proudu
Znovu se věnujeme se přílivovému proudu, respektive jeho směru a rychlosti. Směr je z atlasu jasný, jak ale spočítáme jeho přesnou rychlost?
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Proč mít lana na přistání připravená takto?
Na palubách jachet vídáme nejrůzněji připravená/nepřipravená lana na přistání. A často pak bývají příčinou nejrůznějších nezdarů. Proč je při přistávání zádí připravovat takto?
Chcete mít klidnou noc?
Chcete mít klidnou noc?
Stojíte v maríně a fouká silný vítr od přídě. Máte uvázané dva mooringy a loď sebou stále trhá, zuřivě létá z boku na bok. Co s tím?