Proč je směr větru na stěžni jiný?
Při plavbě za slabšího větru je třeba plachtu na vrcholu stěžně více otevřít proti tomu, jak ji máme nastavenou dole. Směr větru nahoře je jiný než u hladiny? Čím je to dané?
Je to jednoduché. Rozdíl není ani tak ve směru skutečného větru, ale v jeho rychlosti. Podívejme se na obrázek, na kterém máme naznačený vítr skutečný (který skutečně fouká), pohyb lodě a vítr zdánlivý, tedy vítr, který cítíme na pohybující se lodi. To vše ve dvou výškových profilech, tedy na palubě a na stěžni. Směr skutečného větru je pro jednoduchost 45°, rychlost lodě 5 uzlů (červená šipka).
A nyní jsme u rychlosti větru. Za slabého větru bývá velký rozdíl v rychlosti větru na hladině a na vrcholu stěžně. Je to způsobeno třením, které vítr u hladiny zpomaluje. Proto jsme pro jednoduchost zvolili rychlost větru 5 uzlů u hladiny (modrá šipka) a 10 uzlů na vrcholu stěžně (zelená šipka).
Na obrázku nám zbývá popsat fialovou a řekněme oranžovou šipku. V obou případech jde o zdánlivý vítr. Fialová šipka je vítr u hladiny, oranžová u vrcholu stěžně.
Obě šipky jsme schválně vytáhli ještě jednou na levou stranu obrázku. Zde je vidět, že vítr u hladiny je ostřejší (fialová), přichází více od přídě, než je tomu u větru na vrcholu stěžně (oranžová). Proto je třeba mít ve slabém větru na plachtě větší twist.
Jinak se to dá celé také spočítat. To ale není můj případ. Paní profesorku na matematiku jsem na střední škole neměl rád. Nemyslel jsem si o ní nic hezkého. Ona o mně ale také ne. Náš vztah byl opětovaný.
838
Související články
A bude foukat? Bude…
A bude foukat? Bude…
Chcete si zajachtit, ale bojíte se, jestli bude foukat. Aby to nebylo celé na motor... V pátek v noci foukne. Ale na jachtění to nebude. Alespoň ne v Irsku.
Větrná neděle ve Středomoří
Větrná neděle ve Středomoří
Neděle bude ve Středomoří větrná. Předpověď slibuje vítr na jihu Francie, na Korsice a Sardínii, na pobřeží Tunisu a Alžírska, na západě Itálie i na celém Jadranu. Místy to vypadá na 60 uzlů v poryvech. Situace se začne uklidňovat až v úterý.
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?